ЗАСТОСУВАННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОЦЕСІ ТЕОРЕТИЧНОЇ ТА ПРАКТИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В ІНКЛЮЗИВНОМУ ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2024-3-6

Ключові слова:

майбутні педагоги, інноваційні технології, підготовка, інклюзивне освітнє середовище, діти з особливими освітніми потребами.

Анотація

У статті обґрунтовано, що формування готовності майбутніх педагогів до інклюзивного навчання повинно відбуватися в умовах організованого освітнього процесу, за умови переосмислення технології проведення усіх видів занять та систематичного застосування інноваційних технологій. Доведено, що сучасний освітній процес полягає не тільки в тому, щоб дати знання, сформувати професійні вміння та навички майбутніх фахівців, розвивати в них мислення, а й навчити їх формам, методам і засобам самостійного здобуття знань. Професійна підготовка здобувачів вищої освіти стає більш реальною і цілеспрямованою, коли застосовуються не репродуктивні, а інноваційні технології. Розкрито зміст технологій «кейс-коучинг», «електронний коучинг», «мозковий штурм», «онлайн-дискусія», «майстер-клас», основою для яких слугує моделювання освітніх, квазіпрофесійних, науково-дослідницьких та соціально-значимих ситуацій професійної діяльності в інклюзивному освітньому середовищі, їхнє обговорення, аналіз та оцінювання, що дозволяє майбутнім педагогам засвоїти предметні та соціальні аспекти інклюзивного навчання, ту систему відносин і проблем, які характерні для інклюзивного освітнього середовища закладу освіти. У дослідженні особлива увага зосереджується на результатах підготовки майбутніх педагогів до інклюзивного навчання, яка залежить від середовища закладу освіти, а різноманітність педагогічних технологій (наприклад: техностратегія, моделювання педагогічних ситуацій, технологія проєктування індивідуального корекційно освітнього маршруту, технології групової роботи та ін.), які пов’язані між собою, можуть розкриватися і поєднуватися в руках досвідченого педагога, тому що умови їх використання залежать від багатьох чинників, а конструктивне поєднання традиційно використовуваних у навчанні засобів є оптимальним під час проєктування та розроблення конкретної технології навчання. Детально розглянуто приклади реалізації інноваційних технологій в процесі підготовки майбутніх фахівців до інклюзивного навчання в закладі освіти.

Посилання

Gurukkal R. Techno-Pedagogy Needs Mavericks. Higher Education for the Future. 8(1). 2021. P. 7–19. DOI: https://doi.org/10.1177/2347631121989478.

Hirsh-Pasek K., Zosh J.M., Golinkoff R.M., Gray J.H., Robb M.B., && Kaufman J. Putting education in «educational» apps: Lessons from the science of learning. Psychological Science in the Public Interest. 2015, 16 (1). P. 3–34. DOI: https://doi.org/10.1177/1529100615569.

Kirschner P.A., Sweller J., & Clark R. E. Why minimal guidance during instruction does not work: An analysis of the failure of constructivist discovery, problem-based, experiential, and inquiry-based teaching. Educational Psychologist. 2006. 41(2). С. 75–86.

Mitchell P. D. Educational Technology : Panacea or Placebo II Bajpai A. C. and Leedham. (Edc.) Aspects of Educational Technology, 4. London : Pitham, 1970. 233 p.

Northern Illinois University Center for Innovative Teaching and Learning. Role playing. In Instructional guide for university faculty and teaching assistants. URL: https://www.niu.edu/citl/resources/guides/instructional-guide/roleplaying.shtml (date of access: 20.04.2024).

Oseredchuk O., & Sorochan M. ats. Application of Information Technologies is a Necessary Condition for Qualitative Monitoring of Higher Education and Modernization of Educational Process . IJCSNS International Journal of Computer Science and Network Security, 2022. VOL. 22 No. 3. Р. 501–510. DOI: https://doi.org/10.22937/IJCSNS.2022.22.3.64

Sakamoto Т. The Roles of Educational Technology in Curriculum Development. Curriculum Development by Means of Educational Technology. Paris, Centre for Educational Research and Innovation Publ., OECD, 1974, 218 p.

Берегова М. І. Дидактико-практична підготовка майбутніх корекційних педагогів до роботи в умовах інклюзивного освітнього простору: дис. … канд. пед. наук : 13.00.03. Київ, 2019. 235 c.

Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології : підручник. 3-тє видання, виправлене. К. : Академвидав, 2015. 304 с.

Закон України «Про освіту». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 20.04.2024) Середовище, що належить дітям. Порадник для педагогів закладів дошкільної освіти. Упоряд. Н. Софій, Ю. Найда. Київ 2019. 68 с.

Зязюн I. A. Сучасні дидактичні моделі i логіка учіння. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики у підготовці фахівців : методологія, теорія, досвід, проблеми : зб. наук. пр. Київ-Вінниця : ДОВ «Вінниця», 2000. С. 4–7.

Інклюзивне навчання у закладах загальної середньої освіти: керівництво для тренера : навч.-метод. посібн. URL: http://posibnyk.nus.org.ua/wp-content/uploads/HANDOUT-for-trainers_TOT-Sept-2018_correctedfinal1-new.pdf (дата звернення: 26.04.2024).

Негрівода О. О. Використання навчальних ситуацій (кейсів) у контексті професійно орієнтаційної роботи. URL: https://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/doc/2011/2_2011/26.pdf (дата звернення: 20.04.2024).

Організація та проведення майстер-класів : м етод. рекоменд. URL: https://naurok.com.ua/scho-takemayster-klas-metodichni-rekomendaci-160297.html (дата звернення: 17.04.2024).

Основи дискусії: як зробити уроки цікавими. URL: https://naurok.com.ua/post/osnovi-diskusi-yak-zrobitiuroki-cikavimi (дата звернення: 20.04.2024).

Основи коучингу : навч. посібн. О. О. Нежинська, В. М. Тименко. Київ; Харків : ТОВ «ДІСА ПЛЮС», 2017. 220 с.

Сорочан М. П. Використання кейс-технології у контексті підготовки майбутніх вихователів до професійної діяльності в умовах інклюзивного навчання в закладах дошкільної освіти. Збірник тез доповідей Міжнародної науково-практичної конференції «Наука, освіта, технології і суспільство: світові тенденції та регіональний аспект», Рівне : ЦФЕНД, 2023. Ч. 1. С. 49–50. URL: http://www.economics.in.ua/2023/01/11-1.html

Шевченко Л. С. Підготовка майбутніх учителів технологій до інноваційної педагогічної діяльності : монографія. Вінниця : ТОВ «Друк», 2018. 392 с.

Шевченко Л. С. Теоретичні і методичні засади підготовки майбутніх учителів технологій до інноваційної педагогічної діяльності : дис. … докт. пед. наук : 13.00.04. Вінниця, 2019. 703 с.

Шматков Є. В., Коваленко Д. В. Інноваційні технології навчання : навч. посіб. для студентів вищих навчальних закладів інженерно-педагогічних спеціальностей. Харків : ВПП «Контраст», 2008. 172 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-07

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 3 СПЕЦІАЛЬНА ТА ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА