Efficiency of using health-saving technologies in psycho-emotional disorders of higher education students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2077-6594/2025.2/22

Keywords:

students, psycho-emotional disorders, sleep disorders, healthy lifestyle, physical therapy

Abstract

The aim of the study was to improve the health of students during the pre-examination and examination periods.Materials and methods. The study was conducted with the participation of 58 first- and second-year students, in compliance with all principles of biomedical ethics. Participation in the study was voluntary, and data processing was confidential. The survey was conducted anonymously, with the consent of the students. The criteria for inclusion in the study was the presence of signs of psycho-emotional disorders in students, with sleep disorders, that intensified during the pre-examination and examination periods.For the Diagnosis and Treatment of Insomnia were used the Bergen Insomnia Scale (BSAS) and the Sleep Status Indicator.Students answer the questions of all recommended questionnaires independently. The procedure for diagnosing psycho-emotional and sleep disorders included a sleep history (sleep habits, sleep conditions, work schedule, circadian factors, etc.), questionnaires, questions about somatic and mental health, and a physical examination.Results. The use of questionnaires made it possible to conduct a more complete and detailed analysis of certain indicators of sleep disorders, to assess their frequency, duration, features and impact on human functioning. Detail the possibilities for providing assistance, recommend not only changes in lifestyle (increase physical activity in general, make adjustments to nutrition, etc.), but also the use of individual physical therapy techniques (exercise, self-massage, herbal medicine, relaxation techniques, etc.). As a result of the use of a complex of physical therapy techniques and correction of students’ lifestyles, a significant improvement in the clinical and functional state of individual organs and systems, restoration of academic and general performance was noted. As a result of the use of a complex of physical therapy techniques and correction of students’ lifestyles, a significant improvement in the clinical and functional state of individual organs and systems, restoration of educational and general performance was noted. The data we obtained also confirm the results of scientists [14; 20; 27; 28] regarding the need for both timely diagnosis of initial psychoemotional changes in the human body and the use of certain methods of psychoprophylaxis, compliance with health-saving technologies in the environment of young people. Maintaining a healthy lifestyle is one of the main components of the primary prevention of diseases of the population.Conclusions. The effectiveness of a set of rehabilitation measures for students with signs of sleep disorders, including lifestyle correction, physical activity and rest, herbal medicine, self-massage, and the use of certain muscle relaxation techniques, was confirmed. Changes in lifestyle and bedtime routines, as well as the implementation of certain relaxation exercises, helped to normalise sleep and improve overall health. Correction of the lifestyle of students, including an increase in physical activity in general, mandatory exercise in the morning, the use of self-massage techniques, relaxation techniques, changes in living conditions before going to bed, special exercises to normalize sleep, has contributed to a significant improvement in the health of students, restoring their general and academic performance. Maintaining a healthy lifestyle is one of the main components of the primary prevention of diseases and quality of life of the population.

References

Мелега КП. Сучасні технології здоров’язбереження: навчальний посібник. Ужгород, Видавництво УжНУ «Говерла», 2018; С. 11–12.

Мелега КП, Дуло ОА, Щерба МЮ. Підвищення психоемоційної стійкості студентів вузу засобами фізичної реабіліта- ції. Сучасні аспекти збереження здоров’я людини: Матеріали IX Міжнародної міждисциплінарної науково-практичної конфе- ренції (м. Ужгород, 22–23 квітня 2016 року). Ужгород, Видавництво УжНУ «Говерла», 2016; С. 241–244.

Білецька В, Семененко В, Завальнюк В. Особливості прояву здоров’язберігаючої компетентності студентів. Фізичне виховання, спорт та здоров’я людини: досвід, проблеми, перспективи: матеріали ІХ Всеукраїнської науково-практичної онлайн-конференції (м. Київ, 10.12.2021 року). м. Київ: Київський університет імені Бориса Грінченка, 2021; С. 16–19.

Божко АС. Інформаційний стрес навчальної діяльності – загроза психологічного здоров’я Педагогіка здоров’я: збір- ник наукових праць VІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції (м. Чернігів, 7–8 квітня 2017 р.). Чернігів, 2017; Т.1:96–98.

Ромах Т. Проблеми сучасної молоді: психологічні та педагогічні аспекти. Інформаційно-комунікативні технології в освіті: збірник тез Міжнародного науково-технічного університету імені академіка Юрія Бугая (м. Київ, 18 березня 2020 року). 2020; С. 375–379.

Панченко ІВ. Вплив соціально-психологічного клімату на настрій людини. Perspectives of contemporary science: theory and practice: the 10th International scientific and practical conference (м. Львів, 11–13 листопада 2024 року). Львів, 2024; С. 964–969. ISBN 978-966-8219-88-7

Колосюк КС. Дослідження стресостійкості у студентів-медиків. Перший крок в науку – 2022: матеріали ХIХ Наукової конференції студентів та молодих вчених з міжнародною участю (м. Вінниця, 7–9 квітня 2022 року). м. Вінниця, ФОП Корзун Д.Ю., 2022; С. 305.

Журавльов СО, Михайленко ВМ, Лускан ОЮ та ін. Стресостійкість та психологічні особливості студентів І курсу під час екзаменаційної сесії. Науковий часопис УДУ імені Михайла Драгоманова: збірник наукових праць. Київ: Видавництво УДУ імені Михайла Драгоманова, 2023;Т. 11(171):72–75. [Інтернет]. Доступно на: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/43063.

Малахова ДО, Чупрініна АД. Оцінка якості сну студентів медичних закладів. Актуальні проблеми сучасної медицини та фармації – 2021: збірник тез доповідей науково-практичної конференції з міжнародною участю молодих учених і студентів (м. Запоріжжя, 15–16 квітня 2021 року). Запоріжжя: ЗДМУ, 2021; С. 59. ISSN 2522-1116.

Даскал М. Вплив якості та тривалості сну на успішність студентів-медиків. Актуальні питання фундаментальних дисциплін у медичних вищих навчальних закладах: збірник тез доповідей Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю (м. Рівне, 16 квітня 2024 року). Державний заклад «Луганський державний медичний університет», 2024 р. С. 84–91.

Черняк А. Причини порушення сну та його лікування методами лікувальної фізкультури. Фізична реабілітація та здоров’язберігаючі технології: реалії та перспективи: збірник матеріалів 5-ї Всеукраїнської науково-практичної конферен- ції з міжнародною участю (14 листопада 2019 року). Полтава: КНУ імені Юрія Кондратюка, 2019; С. 167–170. [Інтернет]. Доступно на: https://nupp.edu.ua/uploads/files/0/main/deps/faculty/sport-faculty/kaf-fks/science-work/zbirnik-2

Стретович ОМ, Латишев МВ, Петрова НВ. Сучасний стан режиму сну студентської молоді. Сучасні тенденції, спря- мовані на збереження здоров’я людини: збірник наукових праць (м. Харків, 22–23 квітня 2021 року). Харків, 2021; 2:167–170.

Стеблюк С, Стеблюк Е. Ключові аспекти процесу реабілітації в сучасних умовах. Матеріали 79-ої підсумкової наукової конференції професорсько-викладацького складу факультету здоров’я та фізичного виховання ДВНЗ «Ужгородський національний університет» (м. Ужгород, 27–28 лютого 2025 року). Ужгород, 2025: С. 30–34.

Удич ЗІ, Русин ЛП, Шапаренко ІЄ, Грищенко СВ. Використання здоров’язбережувальних технологій в освітньому середовищі закладів вищої освіти. Інноваційна педагогіка. Видавництво «Гельветика». 2022; 48, 2:174–177.

Bull FC, Al-ansari SS, Biddle S, et al. World Health Organization 2020 guidelines on physical activity and sedentary behaviour. British Journal of Sports Medicine, 2020;54:1451–1462. DOI: 10.1136/bjsports-2020-102955.

Riemann D, Baglioni C, Bassetti C et al. European guideline for the diagnosis and treatment of insomnia. J. of Sleep Research. 2017;9; 26(6):675–700. DOI: 10.1111/jsr.12594.

Гржибовський ЯЛ, Любінець ОВ. Медико-соціальні детермінанти здоров’я (огляд світової літератури). Український медичний часопис. 2020;2 (2) (136):29–34. https://doi.org/10.32471/umj.1680-3051.136.175646.

Карпюк ІЮ, Обезюк ТК. Основи здорового способу життя. Практичні заняття: навчальний посібник для самостійної роботи студентів. Київ: КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2022;116–120.

Безносюк О. Здоров’язбережувальні освітні технології. Фізична реабілітація та здоров’язбережувальні технології: реалії і перспективи: збірник матеріалів V Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю (м. Полтава, 14 листопада 2019 року). Полтава: Національний університет імені Юрія Кондратюка, 2019; С. 308–310.

Ляска О, Чинчик ІО. Використання здоров’язбережувальних технологій у практиці освітньої діяльності закладу вищої освіти. Pedagogical Sciences: Theory and Practice. 2022;4(44):120–126. DOI: https://doi.org/10.26661/2786- 5622-2022-4-17.

Мелега КП. Здоров’язбережувальні стратегії з використанням лікарських рослин для учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану. Сучасні аспекти збереження здоров’я людини: збірник праць ХVІ Міжнародної міждисциплінарної науково-практичної конференції / За ред. проф. Т.М. Ганича. Ужгород: ДВНЗ «УжНУ», 2023; С. 34–37.

Григус І, Скальський Д, Кіндзер Б та ін. Фізична терапія, здоров’я, фізична культура і педагогіка: монографія. Рівне: Національний університет водного господарства та природокористування. 2021; С.147–175. ISBN 978-966-327-505-5.

Добровольська НА, Федорич ОВ, Тимченко А, Радомський АА. Практичні аспекти фізичної терапії та ерготерапії: навчальний посібник. Київ: Гельветика. 2021;211–223.

Сидора ВП, Мусієнко НО, Стецій А. Зміцнення емоційної стійкості студентів у ситуаціях постійної тривоги та стресу. SPC “Sci-conf.com.ua”. Proceedings of the 12th International scientific and practical conference. Lviv, Ukraine. 2025; С. 938–932. [Інтернет]. Доступно на: https://sci-conf.com.ua/xii-mizhnarodna-naukovo-praktichna-; ISBN 978-966-8219-88-7.

Espie CA, Kyle SD, Hames P. The sleep condition indicator: A clinical screening tool to evaluate insomnia disorder. BMJ Open. 2014;4: e004183. DOI: 10.1136/bmjopen-2013-004183.

Bayard S, Lebrun C, Maudarbocus KH. Validation of a French version of the Sleep Condition Indicator: A clinical screening tool for insomnia disorder according to DSM-5 criteria. J. Sleep Res. 2017;26 (6):702–708.

Пермяков ОА. Здоров’язберігаючі технології студентів: теоретичний аналіз. Фізична реабілітація та здоров’язберігаючі технології: реалії та перспективи: збірник матеріалів 5-ї Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю (м. Полтава, 14.11.2019 року). Полтава: КНУ імені Юрія Кондратюка, 2019; С. 334–337. [Інтернет]. Доступно на: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/30150/1/T.Miier_FRZTRP_2019.pdf.

Середа ІВ. Основи психосоматики: навчально-методичний посібник для самостійної роботи студентів з курсу змішаної форми навчання. Миколаїв: Вид-во Г. В. Румянцевої. 2022; С. 63–70. ISBN 978-617-729-103-8.

Mahindru A, Patil P, Agrawal V. Role of Physical Activity on Mental Health and Well-Being: A Review. Cureus. 2023;15 (1): e33475. DOI: 10.7759/cureus.33475.

Published

2025-06-30

How to Cite

Мальцева, О., Стеблюк, С., Дуб, М., & Гомонай, І. (2025). Efficiency of using health-saving technologies in psycho-emotional disorders of higher education students. Ukraine. Nation’s Health, (2), 162–170. https://doi.org/10.32782/2077-6594/2025.2/22

Issue

Section

Physical therapy and rehabilitation