Ефективність використання здоров’язберігаючих технологій при психоемоційних порушеннях у здобувачів вищої освіти
DOI:
https://doi.org/10.32782/2077-6594/2025.2/22Ключові слова:
студенти, психоемоційні порушення, розлади сну, здоровий спосіб життя, фізична терапіяАнотація
Метою дослідження було покращення стану здоров’я студентів у передекзаменаційний та екзаменаційний періоди навчання. Матеріали та методи. Дослідження проводилося за участю 58 студентів першого та другого курсів з дотриманням усіх принципів біомедичної етики. Участь респондентів у дослідженні була добровільною, а обробка даних – конфіденційною.Опитування проводилося анонімно, за згодою студентів. Критеріями включення в дослідження була наявність у студентів ознак психоемоційних порушень, з розладами сну, що посилювалися у передекзаменаційний та екзаменаційний періоди навчання. Для діагностики та лікування безсоння використовували Бергенську шкалу безсоння (BSAS) та Індикатор стану сну.Результати. Аналізуючи літературні джерела інформації, бачимо, що показники психоемоційних порушень та розладів сну серед студентів вищих навчальних закладів у період екзаменів є важливим показником їхнього загального стану здоров’я та працездатності.У результаті використання комплексу методик фізичної терапії та корекція способу життя студентів відзначено значне покращення клініко-функціонального стану окремих органів та систем, відновлення навчальної та загальної працездатності.Отримані нами дані також підтверджують результати вчених щодо необхідності як своєчасної діагностики початкових психоемоційних змін в організмі людини, так і використання певних методів психопрофілактики, дотримання здоров’язбережувальних технологій у середовищі молоді, яка навчається.Висновки. Підтверджено ефективність комплексу реабілітаційних заходів для студентів з ознаками розладів сну, що включає корекцію способу життя, режиму фізичної активності та відпочинку, фітотерапію, самомасаж, застосування певних технік м’язової релаксації. Зміни в режимі життя і процесі відходу до сну, виконання певних релаксаційних вправ сприяли нормалізації сну, покращенню загального самопочуття.
Посилання
Мелега КП. Сучасні технології здоров’язбереження: навчальний посібник. Ужгород, Видавництво УжНУ «Говерла», 2018; С. 11–12.
Мелега КП, Дуло ОА, Щерба МЮ. Підвищення психоемоційної стійкості студентів вузу засобами фізичної реабіліта- ції. Сучасні аспекти збереження здоров’я людини: Матеріали IX Міжнародної міждисциплінарної науково-практичної конфе- ренції (м. Ужгород, 22–23 квітня 2016 року). Ужгород, Видавництво УжНУ «Говерла», 2016; С. 241–244.
Білецька В, Семененко В, Завальнюк В. Особливості прояву здоров’язберігаючої компетентності студентів. Фізичне виховання, спорт та здоров’я людини: досвід, проблеми, перспективи: матеріали ІХ Всеукраїнської науково-практичної онлайн-конференції (м. Київ, 10.12.2021 року). м. Київ: Київський університет імені Бориса Грінченка, 2021; С. 16–19.
Божко АС. Інформаційний стрес навчальної діяльності – загроза психологічного здоров’я Педагогіка здоров’я: збір- ник наукових праць VІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції (м. Чернігів, 7–8 квітня 2017 р.). Чернігів, 2017; Т.1:96–98.
Ромах Т. Проблеми сучасної молоді: психологічні та педагогічні аспекти. Інформаційно-комунікативні технології в освіті: збірник тез Міжнародного науково-технічного університету імені академіка Юрія Бугая (м. Київ, 18 березня 2020 року). 2020; С. 375–379.
Панченко ІВ. Вплив соціально-психологічного клімату на настрій людини. Perspectives of contemporary science: theory and practice: the 10th International scientific and practical conference (м. Львів, 11–13 листопада 2024 року). Львів, 2024; С. 964–969. ISBN 978-966-8219-88-7
Колосюк КС. Дослідження стресостійкості у студентів-медиків. Перший крок в науку – 2022: матеріали ХIХ Наукової конференції студентів та молодих вчених з міжнародною участю (м. Вінниця, 7–9 квітня 2022 року). м. Вінниця, ФОП Корзун Д.Ю., 2022; С. 305.
Журавльов СО, Михайленко ВМ, Лускан ОЮ та ін. Стресостійкість та психологічні особливості студентів І курсу під час екзаменаційної сесії. Науковий часопис УДУ імені Михайла Драгоманова: збірник наукових праць. Київ: Видавництво УДУ імені Михайла Драгоманова, 2023;Т. 11(171):72–75. [Інтернет]. Доступно на: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/43063.
Малахова ДО, Чупрініна АД. Оцінка якості сну студентів медичних закладів. Актуальні проблеми сучасної медицини та фармації – 2021: збірник тез доповідей науково-практичної конференції з міжнародною участю молодих учених і студентів (м. Запоріжжя, 15–16 квітня 2021 року). Запоріжжя: ЗДМУ, 2021; С. 59. ISSN 2522-1116.
Даскал М. Вплив якості та тривалості сну на успішність студентів-медиків. Актуальні питання фундаментальних дисциплін у медичних вищих навчальних закладах: збірник тез доповідей Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю (м. Рівне, 16 квітня 2024 року). Державний заклад «Луганський державний медичний університет», 2024 р. С. 84–91.
Черняк А. Причини порушення сну та його лікування методами лікувальної фізкультури. Фізична реабілітація та здоров’язберігаючі технології: реалії та перспективи: збірник матеріалів 5-ї Всеукраїнської науково-практичної конферен- ції з міжнародною участю (14 листопада 2019 року). Полтава: КНУ імені Юрія Кондратюка, 2019; С. 167–170. [Інтернет]. Доступно на: https://nupp.edu.ua/uploads/files/0/main/deps/faculty/sport-faculty/kaf-fks/science-work/zbirnik-2
Стретович ОМ, Латишев МВ, Петрова НВ. Сучасний стан режиму сну студентської молоді. Сучасні тенденції, спря- мовані на збереження здоров’я людини: збірник наукових праць (м. Харків, 22–23 квітня 2021 року). Харків, 2021; 2:167–170.
Стеблюк С, Стеблюк Е. Ключові аспекти процесу реабілітації в сучасних умовах. Матеріали 79-ої підсумкової наукової конференції професорсько-викладацького складу факультету здоров’я та фізичного виховання ДВНЗ «Ужгородський національний університет» (м. Ужгород, 27–28 лютого 2025 року). Ужгород, 2025: С. 30–34.
Удич ЗІ, Русин ЛП, Шапаренко ІЄ, Грищенко СВ. Використання здоров’язбережувальних технологій в освітньому середовищі закладів вищої освіти. Інноваційна педагогіка. Видавництво «Гельветика». 2022; 48, 2:174–177.
Bull FC, Al-ansari SS, Biddle S, et al. World Health Organization 2020 guidelines on physical activity and sedentary behaviour. British Journal of Sports Medicine, 2020;54:1451–1462. DOI: 10.1136/bjsports-2020-102955.
Riemann D, Baglioni C, Bassetti C et al. European guideline for the diagnosis and treatment of insomnia. J. of Sleep Research. 2017;9; 26(6):675–700. DOI: 10.1111/jsr.12594.
Гржибовський ЯЛ, Любінець ОВ. Медико-соціальні детермінанти здоров’я (огляд світової літератури). Український медичний часопис. 2020;2 (2) (136):29–34. https://doi.org/10.32471/umj.1680-3051.136.175646.
Карпюк ІЮ, Обезюк ТК. Основи здорового способу життя. Практичні заняття: навчальний посібник для самостійної роботи студентів. Київ: КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2022;116–120.
Безносюк О. Здоров’язбережувальні освітні технології. Фізична реабілітація та здоров’язбережувальні технології: реалії і перспективи: збірник матеріалів V Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю (м. Полтава, 14 листопада 2019 року). Полтава: Національний університет імені Юрія Кондратюка, 2019; С. 308–310.
Ляска О, Чинчик ІО. Використання здоров’язбережувальних технологій у практиці освітньої діяльності закладу вищої освіти. Pedagogical Sciences: Theory and Practice. 2022;4(44):120–126. DOI: https://doi.org/10.26661/2786- 5622-2022-4-17.
Мелега КП. Здоров’язбережувальні стратегії з використанням лікарських рослин для учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану. Сучасні аспекти збереження здоров’я людини: збірник праць ХVІ Міжнародної міждисциплінарної науково-практичної конференції / За ред. проф. Т.М. Ганича. Ужгород: ДВНЗ «УжНУ», 2023; С. 34–37.
Григус І, Скальський Д, Кіндзер Б та ін. Фізична терапія, здоров’я, фізична культура і педагогіка: монографія. Рівне: Національний університет водного господарства та природокористування. 2021; С.147–175. ISBN 978-966-327-505-5.
Добровольська НА, Федорич ОВ, Тимченко А, Радомський АА. Практичні аспекти фізичної терапії та ерготерапії: навчальний посібник. Київ: Гельветика. 2021;211–223.
Сидора ВП, Мусієнко НО, Стецій А. Зміцнення емоційної стійкості студентів у ситуаціях постійної тривоги та стресу. SPC “Sci-conf.com.ua”. Proceedings of the 12th International scientific and practical conference. Lviv, Ukraine. 2025; С. 938–932. [Інтернет]. Доступно на: https://sci-conf.com.ua/xii-mizhnarodna-naukovo-praktichna-; ISBN 978-966-8219-88-7.
Espie CA, Kyle SD, Hames P. The sleep condition indicator: A clinical screening tool to evaluate insomnia disorder. BMJ Open. 2014;4: e004183. DOI: 10.1136/bmjopen-2013-004183.
Bayard S, Lebrun C, Maudarbocus KH. Validation of a French version of the Sleep Condition Indicator: A clinical screening tool for insomnia disorder according to DSM-5 criteria. J. Sleep Res. 2017;26 (6):702–708.
Пермяков ОА. Здоров’язберігаючі технології студентів: теоретичний аналіз. Фізична реабілітація та здоров’язберігаючі технології: реалії та перспективи: збірник матеріалів 5-ї Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю (м. Полтава, 14.11.2019 року). Полтава: КНУ імені Юрія Кондратюка, 2019; С. 334–337. [Інтернет]. Доступно на: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/30150/1/T.Miier_FRZTRP_2019.pdf.
Середа ІВ. Основи психосоматики: навчально-методичний посібник для самостійної роботи студентів з курсу змішаної форми навчання. Миколаїв: Вид-во Г. В. Румянцевої. 2022; С. 63–70. ISBN 978-617-729-103-8.
Mahindru A, Patil P, Agrawal V. Role of Physical Activity on Mental Health and Well-Being: A Review. Cureus. 2023;15 (1): e33475. DOI: 10.7759/cureus.33475.