Особливості комунікації учасників надання реабілітаційної допомоги на рівні територіальної громади з використанням сучасних інформаційних технологій
DOI:
https://doi.org/10.32782/2077-6594/2025.3/26Ключові слова:
e-Health, CRM-платформи, реабілітаційна допомога, державне управління, охорона здоров'я, цифрові технології, автоматизація, територіальні громади, електронна медична картка, мультидисциплінарна команда, телемедицина, цифрова трансформаціяАнотація
В умовах реформування системи охорони здоров’я України особливого значення набуває ефективна організація надання реабілітаційної допомоги на рівні територіальних громад. В умовах децентралізації комунікаційна взаємодія стала не лише запорукою координації дій, а й важливим інструментом забезпечення доступності, безперервності та індивідуалізації реабілітаційних послуг. Забезпечення ефективної взаємодії між усіма учасниками цього процесу – ключовий виклик для громад.Особливої уваги потребує комунікація з пацієнтами як активними учасниками процесу. Персоналізація взаємодії є ключовим чинником у досягненні позитивних клінічних результатів. Використання сучасних цифрових технологій, телемедицини та електронного документообігу дає змогу учасниками реабілітаційного процесу ефективно взаємодіяти між собою.Метою дослідження є аналіз особливостей комунікації між учасниками надання реабілітаційної допомоги на рівні територіальної громади з урахуванням можливостей сучасних інформаційних технологій.Матеріали та методи. У роботі використано нормативно-правову базу України, аналітичні дані про реалізацію проєктів у сфері реабілітації (зокрема, проєкту «Медичні лідери»), наукові публікації, а також методи системного, порівняльного, описово-аналітичного та контент-аналізу. Результати. Установлено, що ефективна комунікація між пацієнтами, мультидисциплінарною командою, соціальними службами, адміністрацією громади та громадськими організаціями є ключовим чинником якості та безперервності реабілітаційної допомоги. Інформаційні технології, зокрема електронна медична картка, система e-Health, CRM-платформи, телемедицина та електронний документообіг, значно підвищують ефективність взаємодії. Особливу увагу приділено постанові КМУ № 1268 як механізму документального забезпечення реабілітаційних дій у цифровому середовищі.Висновки. Цифровізація системи комунікації сприяє покращенню координації дій, зниженню ризиків помилок, забезпеченню зворотного зв’язку та прозорості процесу. Отримані результати можуть бути використані для вдосконалення реабілітаційної допомоги на місцевому рівні.
Посилання
Музика-Стефанчук ОА, Стефанчук МО, Якимчук НЯ. Система охорони здоров'я в умовах цифровізації та реформування фінансування. Аналітично-порівняльне правознавство. 2023;(5):359–365. https://doi.org/10.24144/2788-6018.2 023.05.64
Gormley J, Koch Fager S. Personalization of patient–provider communication across the life span. Topics in Language Disor- ders. 2021;41(3):249–268. https://doi.org/10.1097/tld.0000000000000255
Пронько Л, Колесник Т, Гуцол М. Вплив децентралізації на ефективність управління в об’єднаних територіальних громадах України. Економіка та суспільство. 2024;(65). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-65-62
Malakhov KS. Insight into the digital health system of Ukraine (eHealth): trends, definitions, standards, and legislative revisions. International Journal of Telerehabilitation. 2023;15(2). https://doi.org/10.5195/ijt.2023.6599
Shevchenko Y. Determination of the informational content of symptoms in the dynamic processes of assessing the patient’s condition in e-health [Internet]. EUREKA: Health Sciences. 2021;(5):47–60. https://doi.org/10.21303/2504-5679.2021.001976.
Bucher A. The patient experience of the future is personalized: using technology to scale an N of 1 approach. Journal of Patient Experience. 2023;10:237437352311679. https://doi.org/10.1177/23743735231167975
Шевченко ЯО. Автоматизація адміністративних процесів:
скорочення бюрократії через інновації. Публічне управління і адміністрування в Україні (Категорія «Б»). 2024;(44):123–128. https://doi.org/10.32782/pma2663-5240-2024.44.21
Про внесення до деяких постанов Кабінету Міністрів України змін... Офіційний вебпортал парламенту України. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1285-2024-п
Change in healthcare legislation: social workers now included in Ukraine's multidisciplinary rehabilitation teams. UNDP. https://www.undp.org/ukraine/press-releases/change-healthcare-legislation-social-workers-now-included-ukraines-multidisci-plinary-rehabilitation-teams
Amano A, Brown-Johnson CG, Winget M. Perspectives on the intersection of electronic health records and health care team communication, function, and well-being. JAMA Network Open. 2023;6(5):e2313178. https://doi.org/10.1001/jamanetworko-pen.2023.13178
Питання організації реабілітації у сфері охорони здоров’я. Офіційний вебпортал парламенту України. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1268-2021-п
Медичні лідери. Проєкт «Підтримка розвитку реабілітації в громадах України». ГО «Медичні лідери». https://medleaders.org.ua/proiekty/proyekt-pidtrymka-rozvytku-reabilitacziyi-v-gromadah-ukrayiny
Skumsnes R, Thygesen H, Groven KS. Facilitators and barriers to communication in rehabilitation services across healthcare levels: a qualitative case study in a Norwegian context. BMC Health Serv Res. 2023;23(1). https://doi.org/10.1186/s12913-023-10222-2
Nguyen OK, Chan CV, Makam A et al. Envisioning a social-health information exchange as a platform to support a patient-centered medical neighborhood: a feasibility study. J Gen Intern Med. 2014;30(1):60–67. https://doi.org/10.1007/s11606-014-2969-8
Урядовий контактний центр. Система надання реабілітаційної допомоги. https://ukc.gov.ua/knowdledge/systema-na-dannya-reabilitatsijnoyi-dopomogy/
Bragina E, Shilova N, Pashina A. Strategic communications in public administration. Joint conferences: 20th professional culture of the specialist of the future & 12th communicative strategies of information society. 2020;678–685. https://doi.org/10.15405/epsbs.2020.12.03.69
Шалько М, Лаврук О, Баб’як О та ін. Цифрові інструменти ухвалення рішень у сфері публічного управління охороною здоров’я. Financial and Credit Activity: Problems of Theory and Practice. 2023;6(53):528–540. https://doi.org/10.55643/fcaptp.6.53.2023.4211
Михальчук ВМ, Шевченко ЯО. Розвиток штучного інтелекту у сфері державного управління: міжнародний досвід та перспективи впровадження в державних закладах охорони здоров'я в Україні. Успіхи і досягнення у науці. Серія «Управління та адміністрування» 2025;(13):554–564. https://doi.org/10.52058/3041-1254-2025-3(13)-554-564
Gedikci Ondogan A, Sargin M, Canoz K. Use of electronic medical records in the digital healthcare system and its role in communication and medical information sharing among healthcare professionals. Informatics in Medicine Unlocked. 2023:101373. https://doi.org/10.1016/j.imu.2023.101373
Epstein N. Multidisciplinary in-hospital teams improve patient outcomes: a review. Surg Neurol Int. 2014;5(8):295. https://doi.org/10.4103/2152-7806.139612
Benefits of unified communications in healthcare: strategies for optimal patient experience. 4sightcomms. https://4sight-comms.com/benefits-of-unified-communications-in-healthcare
Vinod DP. Enhancing communication in multidisciplinary teams: a path to safer, higher-quality patient care. LinkedIn. https://www.linkedin.com/pulse/enhancing-communication-multidisciplinary-teams-path-safer-vinod-grpkf/







