ВАЖЛИВІ ОСВІТНІ КОМПОНЕНТИ У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНЬОГО ДИЗАЙНЕРА МУЛЬТИМЕДІЙНОГО МИСТЕЦТВА
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2024-4-5Ключові слова:
дизайн, фахівці з дизайну, підготовка майбутніх фахівців, мультимедійний дизайн, мистецтво фото- та відеозображень, моушн-графіка, анімація, мультимедійне мистецтво, здобувач освіти, професійна діяльністьАнотація
У статті розглянуто зміст, мету та завдання викладання дисциплін «Композиція фото- та відеозображень» та «Мистецтво фотографії» у процесі підготовки майбутніх фахівців мультимедійного мистецтва. Особлива увага приділяється аналізу методів навчання здобувачів освіти, що навчаються за спеціальністю «Мультимедійний дизайн». Проаналізовано важливість використання фото- та відеозображень як важливих візуально-пластичних засобів поряд із традиційними художньо-графічними методами у мультимедійному дизайні. Досліджено, як сучасні технології обробки фото та відео сприяють розширенню інструментарію дизайнера, що дає змогу створювати інноваційні й естетично насичені проєкти. У статті також подано перелік практичних завдань, які повинні виконати майбутні фахівці в процесі вивчення зазначених дисциплін. На основі аналізу навчальних програм та стандартів вищої освіти України визначено основні компетентності, що формуються у процесі навчання майбутніх дизайнерів мультимедійного мистецтва. Особливу увагу приділено формуванню таких професійних якостей, як здатність використовувати сучасні технології фото- та відеозображень для вирішення складних дизайнерських завдань, а також розвиток креативного мислення і проєктних навичок. Виявлено ряд переваг застосування фото- та відеоелементів у процесі професійної підготовки, що робить їх ключовими компонентами для майбутньої кар’єри фахівця у професійній діяльності. Відзначено потребу в подальших дослідженнях, спрямованих на вдосконалення методик викладання фото- та відеомистецтва, систематизацію накопиченого досвіду, а також розширення можливостей навчальних програм для забезпечення високого рівня професійної підготовки. Наукова новизна дослідження полягає в удосконаленні підходів до організації викладання дисциплін, пов’язаних із фото- та відеозображенням, узакладах вищої освіти, а також у визначенні шляхів розвитку професійних компетентностейздобувачів освіти. У статті запропоновано методичні рекомендації щодо проведення занять із дисциплін «Композиція фото- та відеозображень» і «Мистецтво фотографії», які можуть бути використані в подальшій підготовці здобувачів освіти за спеціальністю 022 «Дизайн».
Посилання
Герчук Ю. Фотографія, як світосприйняття. Світло і тінь. 1999. № 3. С. 18–19.
Дизайн та ергономіка : термін. слов. для студентів інж.-пед. спец. текстил. і комп’ютер. профілів / А. Т. Ашеров [та ін.] ; під заг. ред.: В. О. Свірка, А. Т. Ашерова. Харків : Вид-во НТМТ, 2009. 100 с.
Корнюков Ю. К. Синтез фотографії та графічного дизайну в контексті підготовки фахівців. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://libs.mfknukim.mk.ua/jspui/bitstream/123456789/841/1/Корнюков_98-103.pdf.
Москвич О. Вплив фотографії на трансформацію життєвого простору людини. Науковий вісник Чернівецького університету. Філософія. Вип. 726-727. Чернівці : Чернівецький нац. ун-т, 2014. С. 281–285.
Москвич О. Естетика фотографії в контексті інформаційної епохи. Наукові записки. Серія «Культурологія». Острог : Вид-во НУ «Острозька академія», 2011. Вип. 8. С. 34–43.
Мурашко М. В. Підготовка дизайнерських кадрів в перспективі розвитку моушн-дизайн реклами в Україні. Дизайн-освіта 2015: сучасна концепція дизайн-освіти України : зб. матер. міжнар. наук.-метод. конф. проф.-викл. складу і мол. учених у рамках VІІІ міжнар. форуму «Дизайн-освіта 2015», (м. Харків, 12–16 жовт. 2015 р.) / Харків. держ. акад. дизайну і мистецтв. Харків, 2015. Ч. 1. С. 128–131.
Мурашко М. В. Проектно-художній інструментарій моушн-дизайну (на прикладі рекламного ролика) : автореф. дис. … на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвознавства : 17.00.07 «Дизайн» ; ХДАДМ. Харків, 2017. 20 с.
Мурашко М. В., Опалев М. Л. Визначення моушн-дизайну і систематизація його обєктів. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. Харків : ХДАМ, 2012. № 6. С. 31–35.
Павлов І. Є. Особливості співпраці творчого тандему: графічний дизайнер – фотограф. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. Харків : ХДАДМ, 2010. № 7. С. 42–43.
Павлов І. Є. Фотографія в графічному дизайні: засоби художньо-образної виразності : автореф. дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.07. «Дизайн» ; Харків, 2011. 20 с.
Пасько О., Кирієнко М. Використання сучасних мультимедійних технологіїй у підготовці майбутніх фахівців з дизайну. Збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету ім. Франка. Актуальні питання гуманітарних наук. 2024. № 74, том 2. С. 352–356.
Пилип’юк В. Українська художня фотографія: етапи становлення та мистецькі засади розвитку : навч. посіб. Львів : Світ, 2007. 176 с.
Підгурний І. С. Сучасні тенденції розвитку технології фотографії. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. Харків : ХДАМ, 2015. № 7. С. 126–130.
Саприкіна Л. Формування професійної компетентності майбутніх дизайнерів з використанням інноваційних технологій. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну. Київ : Центр КНУКіМ, 2019. Т. 2, № 2. С. 229–236.
Силабус навчальної дисципліни «Мистецтво фотографії». [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://knutd.edu.ua/files/ekts/kdvvzvo/24_MF_2022.pdf.
Сухорукова Л. А. Засоби художньої виразності в мультимедійному дизайні (на прикладі музичного кліпу з елементами 3d- анімації) : автореф. дис. … на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвознавства : 17.00.07 «Дизайн» ; ХДАДМ. Харків, 2015. С. 20.
Що таке моушн-дизайн: графіка, анімація, тренди. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://vokigames.com/ua/shho-take-moushn-dyzajn-grafika-animacziya-trendy/
Юрик Я. М. Твори фотографіки у міському середовищі. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. Харків : ХДАМ, 2012. № 14. С. 67–69.
Юрик Я. М. Фотографіка у пресі. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. Харків : ХДАМ, 2012. № 15. С. 43–45.