IMPORTANT EDUCATIONAL COMPONENTS IN TRAINING THE FUTURE DESIGNER OF MULTIMEDIA ART

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2024-4-5

Keywords:

design, design specialists, training of future specialists, multimedia design, art of photo and video images, motion graphics, animation, multimedia art, student of education, professional activity

Abstract

The article examines the content, purpose and task of teaching the disciplines «Composition of photo and video images» and «Art of photography» in the process of training future specialists in multimedia art. Special attention is paid to the analysis of the methods of education of students studying in the specialty «Multimedia Design». The importance of using photo and video images as important visual and plastic tools along with traditional artistic and graphic methods in multimedia design is analyzed. It has been studied how modern photo and video processing technologies contribute to the expansion of the designer’s toolkit, which makes it possible to create innovative and aesthetically rich projects. The article also provides a list of practical tasks that future specialists must perform in the process of studying the specified disciplines. Based on the analysis of educational programs and standards of higher education of Ukraine, the main competencies that are formed in the process of training future multimedia art designers have been determined. Special attention is paid to the formation of such professional qualities as the ability to use modern technologies of photo and video images to solve complex design tasks, as well as the development of creative thinking and project skills. A number of advantages of using photo and video elements in the process of professional training have been revealed, which makes them key components for the future career of a specialist in professional activities. The need for further research aimed at improving the methods of teaching photo and video art, systematization of accumulated experience, as well as expanding the possibilities of educational programs to ensure a high level of professional training was noted. The scientific novelty of the study consists in the improvement of approaches to the organization of teaching disciplines related to photo and video imaging, the laws of higher education, as well as in the determination of ways of developing the professional competences of education seekers. The article offers methodological recommendations for classes in the disciplines «Composition of photo and video images» and «Art of photography», which can be used in the further training of students in the specialty 022 «Design».

References

Герчук Ю. Фотографія, як світосприйняття. Світло і тінь. 1999. № 3. С. 18–19.

Дизайн та ергономіка : термін. слов. для студентів інж.-пед. спец. текстил. і комп’ютер. профілів / А. Т. Ашеров [та ін.] ; під заг. ред.: В. О. Свірка, А. Т. Ашерова. Харків : Вид-во НТМТ, 2009. 100 с.

Корнюков Ю. К. Синтез фотографії та графічного дизайну в контексті підготовки фахівців. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://libs.mfknukim.mk.ua/jspui/bitstream/123456789/841/1/Корнюков_98-103.pdf.

Москвич О. Вплив фотографії на трансформацію життєвого простору людини. Науковий вісник Чернівецького університету. Філософія. Вип. 726-727. Чернівці : Чернівецький нац. ун-т, 2014. С. 281–285.

Москвич О. Естетика фотографії в контексті інформаційної епохи. Наукові записки. Серія «Культурологія». Острог : Вид-во НУ «Острозька академія», 2011. Вип. 8. С. 34–43.

Мурашко М. В. Підготовка дизайнерських кадрів в перспективі розвитку моушн-дизайн реклами в Україні. Дизайн-освіта 2015: сучасна концепція дизайн-освіти України : зб. матер. міжнар. наук.-метод. конф. проф.-викл. складу і мол. учених у рамках VІІІ міжнар. форуму «Дизайн-освіта 2015», (м. Харків, 12–16 жовт. 2015 р.) / Харків. держ. акад. дизайну і мистецтв. Харків, 2015. Ч. 1. С. 128–131.

Мурашко М. В. Проектно-художній інструментарій моушн-дизайну (на прикладі рекламного ролика) : автореф. дис. … на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвознавства : 17.00.07 «Дизайн» ; ХДАДМ. Харків, 2017. 20 с.

Мурашко М. В., Опалев М. Л. Визначення моушн-дизайну і систематизація його обєктів. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. Харків : ХДАМ, 2012. № 6. С. 31–35.

Павлов І. Є. Особливості співпраці творчого тандему: графічний дизайнер – фотограф. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. Харків : ХДАДМ, 2010. № 7. С. 42–43.

Павлов І. Є. Фотографія в графічному дизайні: засоби художньо-образної виразності : автореф. дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.07. «Дизайн» ; Харків, 2011. 20 с.

Пасько О., Кирієнко М. Використання сучасних мультимедійних технологіїй у підготовці майбутніх фахівців з дизайну. Збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету ім. Франка. Актуальні питання гуманітарних наук. 2024. № 74, том 2. С. 352–356.

Пилип’юк В. Українська художня фотографія: етапи становлення та мистецькі засади розвитку : навч. посіб. Львів : Світ, 2007. 176 с.

Підгурний І. С. Сучасні тенденції розвитку технології фотографії. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. Харків : ХДАМ, 2015. № 7. С. 126–130.

Саприкіна Л. Формування професійної компетентності майбутніх дизайнерів з використанням інноваційних технологій. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну. Київ : Центр КНУКіМ, 2019. Т. 2, № 2. С. 229–236.

Силабус навчальної дисципліни «Мистецтво фотографії». [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://knutd.edu.ua/files/ekts/kdvvzvo/24_MF_2022.pdf.

Сухорукова Л. А. Засоби художньої виразності в мультимедійному дизайні (на прикладі музичного кліпу з елементами 3d- анімації) : автореф. дис. … на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвознавства : 17.00.07 «Дизайн» ; ХДАДМ. Харків, 2015. С. 20.

Що таке моушн-дизайн: графіка, анімація, тренди. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://vokigames.com/ua/shho-take-moushn-dyzajn-grafika-animacziya-trendy/

Юрик Я. М. Твори фотографіки у міському середовищі. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. Харків : ХДАМ, 2012. № 14. С. 67–69.

Юрик Я. М. Фотографіка у пресі. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. Харків : ХДАМ, 2012. № 15. С. 43–45.

Published

2024-09-24

Issue

Section

SECTION 2 EDUCATION AND PEDAGOGICAL SCIENCES