ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ОРГАНІЗАЦІЇ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ В УМОВАХ УНІВЕРСИТЕТСЬКОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2024-4-8Ключові слова:
заклад вищої освіти‚ самостійна робота студента‚ педагогічні умови‚ педагогічні дисципліни‚ аудиторна й позааудиторна роботаАнотація
У статті розкрито особливості організації самостійної роботи у закладі вищої освіти як однієї з форм навчальної діяльності. На основі контент-аналізу як методу педагогічного дослідження сформульовано ключові поняття до теми статті. Автором подано власне трактування окремих дефініцій: самостійна робота студента в умовах університетської освіти ‒ це форма організації освітнього процесу, що передбачає взаємопов’язану діяльність здобувача вищої освіти й науково-педагогічного працівника для реалізації мети Освітньо-професійної програми підготовки майбутнього фахівця; організація СРС – сукупність організаційних (тема, обсяг годин), дидактичних (методів, прийомів, засобів навчання) складових з метою оволодіння компетентностями у процесі самостійної діяльності здобувача вищої освіти; самостійність як сукупність пізнавальних знань, умінь, що сприятимуть розвитку особистості в умовах трансформаційних (наукових, технічних) процесів у глобальному просторі впродовж усієї професійної діяльності; педагогічна умова ‒ сукупність необхідних чинників, за яких компоненти освітнього процесу, їх цілісність забезпечуються моделюванням змісту, методів, прийомів, форм навчання з метою формування компетентної особистості. Метою статті є визначити педагогічні умови організації самостійної роботи студентів у процесі викладання педагогічних дисциплін в умовах університету. Завданнями стали на основі аналізу наукової педагогічної літератури сформулювати ключові поняття дослідження, визначити педагогічні умови організації СРС, продемонструвати приклади їх реалізації. У процесі дослідження організації СРС виокремлено педагогічні умови: забезпечення компетентнісного підходу у визначенні змісту завдань СРС; технологізація освітнього процесу; індивідуалізація самостійної роботи студентів. На конкретних прикладах продемонстровано реалізацію кожної з педагогічних умов.
Посилання
Бенера В. Є. Розвиток вітчизняного досвіду організації самостійної роботи студентів у сучасній практиці вищої школи України. Актуальні проблеми гуманітарної освіти : зб. наук. праць [за ред. А. М. Ломаковича, В. Є. Бенери]. Кременець : ВЦ КОГПІ ім. Тараса Шевченка, 2015. Вип. 12. С. 3–7.
Великий тлумачний словник сучасної української мови авт.-уклад. Бусел В. Київ; Ірпінь : Перун, 2001. 1440 с.
Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. Київ «Либідь»‚ 1997. 374 с.
Желанова В.В. Розвиток рефлексивної компетентності та суб’єктності як ознак обдарованої особистості майбутнього педагога у ВНЗ. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Педагогічні науки. 2017. Вип. 2. С. 118–122.
Зайчук Г. М.‚ Романова М. І. Самостійна робота студентів як фактор формування професійної компетентності майбутнього фахівця. Педагогіка вищої та середньої школи : зб. наук. пр. Кривий Ріг : КДПУ, 2011. Вип. 32. С. 145–151.
Закон України. Про вищу освіту. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 27.07.2024 р.)
Козлова Г.М. Методика викладання у вищій школі: Навчальний посібник. Одеса, ОНЕУ, 2014. 200 с.
Крупа В., Лобода І. Професійна підготовка майбутніх фахівців з фізичної терапії, ерготерапії в сучасних умовах. Scientific Collection “InterConf” № 177. С. 93–101
Педагогіка вищої школи: Навч. посіб. З.Н . Курлянд, Р.І. Хмелюк, А.В. Семенова та ін.; За ред. З.Н . Курлянд 3-тє вид., перероб. і доп. К.: Знання , 2007. 495 с.
Положення «Про організацію освітнього процесу в Державному вищому навчальному закладі «Ужгородський національний університет». URL: https://www.uzhnu.edu.ua/uk/infocentre/get/31357 (дата звернення: 27.07.2024 р.)
Фіцула М. М. Педагогіка вищої школи : Навч. посіб. К.: «Академвидав», 2006. 352 с.
Шимко І. М. Дидактичні умови організації самостійної роботи студентів вищих навчальних закладів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: 13.00.04 «Професійна освіта». Кривий Ріг, 2003. 20 с.