PEDAGOGICAL CONDITIONS OF THE ORGANIZATION OF INDEPENDENT WORK OF STUDENTS IN THE CONDITIONS OF UNIVERSITY EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2024-4-8

Keywords:

institution of higher education‚ independent work of the student‚ pedagogical conditions‚ pedagogical disciplines‚ classroom and extracurricular work

Abstract

The article reveals the peculiarities of the organization of independent work in a higher education institution as one of the forms of educational activity. On the basis of context analysis as a method of pedagogical research, the key concepts of the topic of the article were formulated. The author presents her own interpretation of individual definitions: independent work of a student in the conditions of university education is a form of organization of the educational process, which involves the interrelated activities of a student of higher education and a scientific-pedagogical worker to realize the goal of the Educational-professional program of training a future specialist; the organization of Independent work of students – a set of organizational (theme, amount of hours), didactic (methods, techniques, teaching aids) components with the aim of mastering competencies in the process of independent activity of a higher education student; independence as a set of cognitive knowledge, skills that will contribute to the development of the individual in the conditions of transformational (scientific, technical) processes in the global space throughout the entire professional activity; pedagogical condition is a set of necessary factors, under which the components of the educational process and their integrity are ensured by modeling the content, methods and forms of education for the purpose of forming a competent personality. The purpose of the article is to determine the pedagogical conditions for the organization of students' independent work in the process of teaching pedagogical disciplines in university conditions. Based on the analysis of scientific pedagogical literature, the tasks were to formulate the key concepts of the study, to determine the pedagogical conditions for the organization of the Independent work of students, and to demonstrate examples of their implementation. In the process of researching the organization of the Independent work of students, pedagogical conditions, ensuring the competence approach in determining the content of the tasks of the independent work of students were singled out; technologization of the educational process; individualization of students' independent work. Implementation of each of the pedagogical conditions is demonstrated on concrete examples.

References

Бенера В. Є. Розвиток вітчизняного досвіду організації самостійної роботи студентів у сучасній практиці вищої школи України. Актуальні проблеми гуманітарної освіти : зб. наук. праць [за ред. А. М. Ломаковича, В. Є. Бенери]. Кременець : ВЦ КОГПІ ім. Тараса Шевченка, 2015. Вип. 12. С. 3–7.

Великий тлумачний словник сучасної української мови авт.-уклад. Бусел В. Київ; Ірпінь : Перун, 2001. 1440 с.

Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. Київ «Либідь»‚ 1997. 374 с.

Желанова В.В. Розвиток рефлексивної компетентності та суб’єктності як ознак обдарованої особистості майбутнього педагога у ВНЗ. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Педагогічні науки. 2017. Вип. 2. С. 118–122.

Зайчук Г. М.‚ Романова М. І. Самостійна робота студентів як фактор формування професійної компетентності майбутнього фахівця. Педагогіка вищої та середньої школи : зб. наук. пр. Кривий Ріг : КДПУ, 2011. Вип. 32. С. 145–151.

Закон України. Про вищу освіту. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 27.07.2024 р.)

Козлова Г.М. Методика викладання у вищій школі: Навчальний посібник. Одеса, ОНЕУ, 2014. 200 с.

Крупа В., Лобода І. Професійна підготовка майбутніх фахівців з фізичної терапії, ерготерапії в сучасних умовах. Scientific Collection “InterConf” № 177. С. 93–101

Педагогіка вищої школи: Навч. посіб. З.Н . Курлянд, Р.І. Хмелюк, А.В. Семенова та ін.; За ред. З.Н . Курлянд 3-тє вид., перероб. і доп. К.: Знання , 2007. 495 с.

Положення «Про організацію освітнього процесу в Державному вищому навчальному закладі «Ужгородський національний університет». URL: https://www.uzhnu.edu.ua/uk/infocentre/get/31357 (дата звернення: 27.07.2024 р.)

Фіцула М. М. Педагогіка вищої школи : Навч. посіб. К.: «Академвидав», 2006. 352 с.

Шимко І. М. Дидактичні умови організації самостійної роботи студентів вищих навчальних закладів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: 13.00.04 «Професійна освіта». Кривий Ріг, 2003. 20 с.

Published

2024-09-24

Issue

Section

SECTION 3 SPECIAL AND INCLUSIVE EDUCATION