ВІД ТЕОРІЇ ДО ПРАКТИКИ: ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ДЛЯ ФОРМУВАННЯ ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ НА УРОКАХ ІНФОРМАТИКИ

Автор(и)

  • Роман Сергійович Грушко Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0009-0002-2400-4973

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2024-4-10

Ключові слова:

цифрова компетентність, інформатика, педагогічні умови, хмарні технології, штучний інтелект, програмування, інтерактивне навчання

Анотація

У статті розглянуто сучасний стан цифрової компетентності старшокласників та визначено ключові організаційно-педагогічні умови її формування на уроках інформатики. Запропонована модель включає компоненти, які спрямовані на досягнення високого рівня цифрової компетентності учнів, враховуючи їх індивідуальні потреби та інтереси. Реалізація цієї моделі вимагає комплексного підходу та активної участі всіх учасників освітнього процесу. Результати досліджень свідчать про те, що рівень цифрової компетентності старшокласників є нерівномірним. Значна частина учнів володіє базовими навичками користування комп’ютером та Інтернетом, але має труднощі з більш складними завданнями, такими як програмування, аналіз даних чи розробка цифрових проектів. Це свідчить про необхідність посилення уваги до формування комплексної цифрової компетентності в рамках програми з інформатики. Формування цифрової компетентності старшокласників вимагає створення певних організаційно-педагогічних умов. Ці умови включають інтеграцію цифрових технологій в навчальний процес. Цьому сприятимуть підвищення кваліфікації вчителів, розробка і впровадження нових навчальних програм, індивідуалізація навчання та мотивація учнів до вивчення інформатики. Модель формування цифрової компетентності старшокласників на уроках інформатики включає ряд важливих компонентів. Вона передбачає чітке визначення цілей і завдань, які визначають компетентності, що мають бути сформовані в процесі навчання. Розробка навчальних модулів є необхідною для охоплення всіх аспектів цифрової компетентності. Методологічне забезпечення включає в лекції, практичні заняття, проекти, групову роботу, дискусії, що сприяють засвоєнню знань учнями. Регулярне оцінювання рівня цифрової компетентності і надання зворотного зв’язку дозволяють коригувати навчальний процес для досягнення кращих результатів. Позакласна діяльність, сприяє поглибленню інтересу учнів до інформаційних технологій та їхньому подальшому розвитку.

Посилання

Відкрита освітня платформа Prometheus. Дистанційне навчання та онлайн-курси. 2024. Доступно на: https://prometheus.org.ua/

Голобородько, Є. В. Використання хмарних технологій в управлінні закладом освіти О.В. В Р. Черновол-Ткаченко, О. Мармаз, О. Гречаник (ред.) Модернізація управління в контексті вимог Закону України «Про освіту» Ред. Харків: ХНПУ імені Г. С. Сковороди. С. 2020.С. 81–85.

Інформаційно-аналітичний центр при Міністерстві освіти і науки України. Національна стратегія розвитку освіти в Україні на період до 2030 року. 2020. Доступно на: https://mon.gov.ua/storage/app/media/education/2020/04/29/strategiya-2020-2030.pdf

Карташова Л. А. Відкритий мережевий ресурс «Accent»: інноваційні можливості для освітян Л. А. Карташова. Комп’ютер у школі та сім’ї. 2016. № 5 (133). С. 3–8.

Катренко А.В., Пасічник В.В. Системний аналіз. Львів : Новий світ-2000, 2023. 396 с.

Кремень В., Биков В., Ляшенко О., Литвинова С., Луговий В., Мальований Ю., Пінчук О., Топузов О. Науково-методичне забезпечення цифровізації освіти в Україні: стан, проблеми, перспективи : Наукова доповідь загальним зборам НАН України «Науково-методичне забезпечення цифровізації освіти в Україні: стан, проблеми, перспективи». ”, 18–19 листопада 2022 р. Вісник НАПН України, 4(2), 2022. С.1–49

Литвинова С. Г. Теоретико-методичні основи проектування хмаро орієнтованого навчального середовища загальноосвітнього навчального закладу : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.10 Світлана Григорівна Литвинова ; Ін-т інформ. технологій і засобів навчання НАПН України. Київ, 2016. 601 с.

Міністерство цифрової трансформації України. Національна програма розвитку штучного інтелекту. 2023. Доступно на: https://mcit.gov.ua/ua/main/projects/nacionalna-programa-rozvitku-shtuchnogo-intelektu

Морзе Н.В. Як навчати вчителів, щоб комп’ютерні технології перестали бути дивом у навчанні? Н.В. Морзе Комп’ютер у школі та сім’ї. № 6 (86). 2010. С. 10–14.

Національний центр інформаційно-освітніх ресурсів (НЦІОР). Рекомендації щодо впровадження штучного інтелекту у навчальні заклади. 2021. Доступно на: http://ncior.gov.ua/

Олексюк В., Спірін О. Основи хмарних технологій О.В. Київ : ІДЕ НАН України. 2023.

Освітній портал «Освіта.ua». Інтеграція інформаційно-комунікаційних технологій у навчальний процес. 2022. Доступно на: https://osvita.ua/

Петрова, І. О. Використання хмарних технологій в освіті: методичні рекомендації для вчителів. 2018. Доступно на: http://nbuv.gov.ua/UJRN/techedu_2018_8_32

Пінчук, О.П., Литвинова, С.Г., Буров О.Ю. Cинтетичне навчальне середовище – крок до нової освіти. Інформаційні технології і засоби навчання. 2017.Том 60. № 4 (2017). C. 28–45.

Хан, І., Ахмад, А.Р., Джабер, Н., і Махді, Міннесота Підхід штучного інтелекту для моніторингу успішності учнів і розробки превентивних заходів. Розумні навчальні середовища, 2021. С. 8–17.

Центр інноваційних освітніх технологій (ЦІОТ). Освітні платформи для сучасного уроку: порівняльний аналіз. 2023. Доступно на: http://ciot.in.ua/ua/analitika/strategiji-rozvitku-osviti-v-ukrajini

Шишкіна М. П. Теоретико-методичні засади формування і розвитку хмаро орієнтованого освітньо-наукового середовища вищого навчального закладу : дис. ... д-ра пед. наук / М. П. Шишкіна. Київ, 2016. 441 с.

Шишкіна, М., Носенко, Ю., & Мар’єнко, М. Стан цифровізації освіти в контексті відкритої науки. Фізико-математична освіта, 37(5), 2022. С. 64–68.

Balyk, N., Vasylenko, Y., Shmyger, G., Oleksiuk, V. and Skaskiv, A. Design of approaches to the development of teacher’s digital competencies in the process of their lifelong learning. Ceur workshop proceedings, 2393, 2019. pp. 204–219.

International Society for Technology in Education (ISTE). ISTE Standards for Students. 2016. Retrieved from https://www.iste.org/standards/for-students

Morze, Nataliia та Smyrnova-Trybulska, Eugenia та Drlik, M. та Buinytska, Oksana та Буйницька, Оксана Петрівна. Development of advanced digital ecosystems at universities: A study comparing experiences from Ukraine, Poland and Slovakia The European Institute of Education and Social Policy, 4 (54). 2023. С. 647–664.

UNESCO Institute for Statistics. Digital Skills for Life and Work. UIS Fact Sheet No. 48. 2018.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-24

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 4 ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА НАВЧАННЯ