СИСТЕМНИЙ ПІДХІД ЯК МЕТОДОЛОГІЧНА ОСНОВА ПОЯСНОЇ СИСТЕМИ ОЦІНКИ РІВНЯ ПІДГОТОВЛЕННОСТІ У РУКОПАШНОМУ БОЮ

Автор(и)

  • Юрій Анатолійович Радченко Національний університет фізичної культури і спорту України https://orcid.org/0000-0002-8819-3104

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2024-4-19

Ключові слова:

рукопашний бій, методологія, системний підхід, концепція, принципи, методи

Анотація

У статті розглядається системний підхід, як функції управління системою підготовки спортсменів, яка є методологічною основою формування поясної системи оцінки рівня підготовленості у рукопашному бою. Використання системного підходу у різних галузях знань є загальновизнаним інструментом побудови гіпотез, розробки принципів вирішення конкретних прикладних завдань, побудови теоретичних моделей та теорій. Практика свідчить, що все частіше від емпіричного шляху вдосконалення тренувального процесу, що базується на практичному досвіді, фахівці сфери спорту звертаються до комплексного та системного обґрунтування гіпотез та теоретичних принципів побудови тренувальної діяльності на основі дедукції. Сучасні погляди на систему підготовки єдиноборців диктують необхідність вивчення нових шляхів якісної побудови системи підготовки з урахуванням європейських та світових тенденцій розвитку. Метою статті стало обгартування системного підходу, спрямованого на формування поясної системи оцінки рівня підготовленості у рукопашному бою, з урахуванням європейських та світових тенденцій розвитку єдиноборств. Завданнями дослідження стали: розроблення структури та алгоритму реалізації формування поясної системи оцінки рівня підготовленості у рукопашному бою. Визначення специфічних принципів, етапів, методів розв’язання складних проблем системного підходу формування поясної системи оцінки рівня підготовленості у рукопашному бою, враховуючи особливості виду спорту. Системна методологія є найбільш упорядкованою надійною основою для формування поясної системи оцінки рівня підготовленості рукопашників, дозволяючи розкривати й аналізувати складові компоненти системи підготовки й послідовно поєднувати їх один із одним. У сфері фізичної культури та спорту використовують такі терміни, як система фізичного виховання, система спортивної підготовки, система оцінки рівня підготовленості. Розглядаючи системний підхід, як засіб оптимізації тренувального процесу у поясній системі підготовки, виділяють методологічні принципи, які забезпечують системну спрямованість дослідження і практичного пізнання об’єкта. Методики, що реалізують принципи системного підходу, спрямовані на формалізацію процесу дослідження системи, процесу постановки і розв’язання проблеми. На кожному етапі використовуються різноманітні методи і прийоми, зміст яких залежить від сутності завдання. Представлені дані можливо розглядати, як одну з передумов для розробки та впровадження цілісної концепції формування поясної системи оцінювання рівня підготовленості у рукопашному бою.

Посилання

Бірта Г.О., Бургу Г.О. Методологія і організація наукових досліджень. [текст] : навч. посіб. К. : «Центр учбової літератури», 2014. 142 с.

Варенко В. М., Братусь І. В., Дорошенко В. С., Смольников Ю. Б., Юрченко В. О. Системний аналіз інформаційних процесів : Навч. посіб. К. : Університет «Україна». 2013. 203 с.

Глухарєв, С.М. Конспект лекцій з курсу «Методологія наукових досліджень» (Методологія економічних досліджень) (для магістрів спеціальності 8.03050401 «Економіка підприємства») ; Харк. нац. акад. міськ. госп-ва. Х. : ХНАМГ. 2012. 112 с.

Дубасенюк О.А. Розвиток системних досліджень у науковому знанні : історія, досвід, перспективи. Професійна педагогічна освіта: системні дослідження : монографія. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2015. С. 12–28.

Дубасенюк О.А. Професійна педагогічна освіта: системні дослідження : монографія. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2015. 308 с.

Колесник Н.Є. Системний підхід у підготовці майбутніх учителів початкової школи засобами трудового навчання учнів. Професійна педагогічна освіта: системні дослідження : монографія. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка. 2015. С. 231–251.

Кустовська О. В. Методологія системного підходу та наукових досліджень: Курс лекцій. Тернопіль : Економічна думка, 2005. 124 с.

Іващенко В.П. Бескопильний О.П. Теорія та методика фізичного виховання. Підручник. ч 2. Видавництво ЦНТЕЛ. 2006. 420 с.

Немченко А.Б., Ніраз І.В. Методологія системного підходу в управлінні організацією. Наукові записки, вип.10, част. І. 2010. С. 275–279.

Оргєєва С.В., Хачатрян В.В., Черниш Л.П. Системний підхід до структури професійної підготовки майбутніх фахівців. Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія : зб. наук. пр. К. : НАУ. 2015. Вип. 6. С. 134–139.

Петришина Л.Й. Системний підхід, як основа організації процесу формування креативності майбутніх соціальних педагогів ВНЗ. Серія «Педагогіка». 2013. С. 146–150.

Сидорчук Н.Г. Проблема професійно-педагогічної освіти: теоретикометодологічні засади дослідження. Професійна підготовка фахівців: креативний підхід : [моногр.]. Житомир : Вид-во Євенок О.О., 2017. 458 c. C. 82–120.

Соронович І., Ченьчуан М., Хуанг Д, Дяченко А. Системний підхід до реалізації моделювання як функції управління функціональними можливостями кваліфікованих спортсменів-танцюристів. Спортивна наука та здоров’я людини : наук. електрон. період. вид. К., 2021. № 1(5). С. 149–168.

Чмиленко, Ф.О., Жук Л.П. Посібник до вивчення дисципліни «Методологія та організація наукових досліджень» [Текст] / Д.: РВВ ДНУ, 2014. 48 с.

Шинкарук О. А. Відбір спортсменів і орієнтація їх підготовки в процесі багаторічного вдосконалення (на матеріалі олімпійських видів спорту) : дис. д-ра наук з фіз. виховання і спорту : [спец.] 24.00.01. К. 2011. 438 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-24

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 7 ТЕОРІЯ І ПРАКТИКА ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ І СПОРТУ