ОБҐРУНТУВАННЯ МЕТОДІВ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ПІДГОТОВКИ СПОРТСМЕНІВ-ОРІЄНТУВАЛЬНИКІВ НА ЕТАПІ ПОПЕРЕДНЬОЇ БАЗОВОЇ ПІДГОТОВКИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2024-4-21

Ключові слова:

спортивне орієнтування, психологічна підготовка, спортсмени, спортивні тренування і змагання

Анотація

В дослідженні обґрунтовано методи психологічної підготовки спортсменів, які займаються спортивним орієнтуванням, зокрема на етапі їх попередньої базової підготовки. Встановлено, що психологічна підготовка у спортивному орієнтуванні вирішує два основних завдання, а саме: вдосконалення психологічної готовності до перенесення значних тренувальних навантажень; формування готовності до участі у змаганнях та жорсткої конкурентної боротьби за першість. Вивчено типові варіанти методів психологічного впливу на особистість спортсменів-орієнтувальників, які найчастіше використовуються їх тренерами. На підставі аналізу літературних джерел і даних, отриманих під час спостереження за тренувальними заняттями, вибрано шість методів психологічної підготовки, які були поділені на дві групи. Їх практичне значення перевірено в реальних умовах тренувального та змагального процесу. Під час експерименту доведено ефективність двох комплексів експериментальних методів психологічної підготовки спортсменів орієнтувальників, що включали методи аутогенного тренування (концентрацію уваги, регулювання психоемоційного збудження, долання комплексів невпевненості і страху) і ідеомоторного тренування (корекцію напруження м’язів, аналізу техніки виконання рухових завдань, уявного проходження основних відтинків дистанції). Отримані результати підтвердили попередню гіпотезу про те, що використання на початкових етапах тренувань двох груп методів психологічної підготовки зі спортивного орієнтування бігом (СОБ) дозволяє спортсменам-орієнтувальникам краще концентрувати увагу при орієнтуванні на місцевості та швидше знаходити задані контрольні пункти під час змагання. У загальному підсумку запропонована методика психологічної підготовки здатна забезпечити досягнення кращих результатів у спортивному орієнтуванні.

Посилання

Клименко В. В. Психологія спорту. Рекомендовано МОН України як навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Київ : Міжрегіональна академія управління персоналом, 2007. 432 с.

Маріонда І.І. Формування професійно-особистісних компетентностей фахівця фізичної культури у процесі занять фізичною підготовкою і спортом: Монографія / І.І. Маріонда, Е.И. Сивохоп, В.А. Товт. Ужгород : Вид-во ПП «АУТДОР-ШАРК», 2016. 212 с.

Правила спортивних змагань зі спортивного орієнтування / Міністерство молоді і спорту України, № 14/5.2/21 від 23.04.23 р. К: ММСУ, 2021. 109 с.

Психологія спорту: курс лекцій з дисципліни для студентів денної та заочної форми навчання напряму підготовки 6.030103 «Практична психологія» укладачі Ямчук Т.Ю., Алмаші С.І. Мукачево : МДУ, 2017. 37 с.

Спортивне орієнтування : навчальний посібник (електронне видання) / С. Машинський. Полтава, 2015. 37 с.

Спортивне орієнтування у фізичному вихованні школярів : монографія / Я. П. Галан. Чернівці : ЧНУ ім. Ю. Федьковича, 2018. 222 с.

Хома Т.В. Вплив позакласних спортивних заходів на формування особистості школярів / Т.В. Хома, В.А. Товт. Матеріали 75-ї підсумкової наукової конференції професорсько-викладацького складу Ужгородського національного університету. Факультет здоров’я та фізичного виховання. м. Ужгород. 2021. С. 79–81.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-24

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 7 ТЕОРІЯ І ПРАКТИКА ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ І СПОРТУ