РЕАЛІЗАЦІЯ ІНКЛЮЗИВНОЇ ПАРАДИГМИ В ОСВІТІ ДІТЕЙ З ООП В УКРАЇНІ У ВОЄННИЙ ПЕРІОД
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2024-5-3Ключові слова:
діти з особливими освітніми потребами, навчання, біо-психо-соціальна модель, війна, психолого-педагогічна допомога, інклюзивно-ресурсні центри.Анотація
Статтю присвячено окресленню стратегічних напрямів реформування освіти дітей з ООП з акцентуванням на її функціонуванні в умовах війни в Україні. Наголошується на необхідності продовження реформуючих освітніх заходів, які розпочались у довоєнний період, зокрема впровадження біо-психо-соціальної моделі, що є основою розвитку, навчання та реабілітації дітей з особливими освітніми потребами. Серед таких заходів на особливу увагу заслуговує розроблення технологічних аспектів освітньої діяльності, зокрема: менеджменту інклюзивної освіти; технології співпраці; технології сервісної підтримки; технології тьюторської, підтримки, педагогічного асистування та ін. Представлено п'ятирівневу систему психолого-педагогічної підтримки дітей з ООП на основі визначення у них освітніх труднощів. Підкреслюється зростання чисельності учнів, котрі постраждали від військових дій на теренах України та необхідність надання їм психолого-педагогічної допомоги. Розглядається діяльність інклюзивно-ресурсних центрів у психолого-педагогічному супроводі дітей з особливими потребами. Наголошується на важливості їхньої психосоціальної підтримки під час та після війни.
Посилання
Дослідження «Вплив війни на молодь в Україні». Громадська організація «Центр дослідження суспільства» (Cedos): URL: https://cedos.org.ua/researches/vpliv-vijni-namolod-v-ukrayini/
Закон «Про освіту». Відомості Верховної Ради (ВВР), 2017. № 38-39, ст. 380.
Зеленська Олена. Ментальне здоров’я – один із найбільших глобальних викликів майбутнього. Президент України. Офіційне представництво: URL:https://www.president.gov.ua/news/olena-zelenska-mentalnezdorovya-odin-iz-najbilshihglobalni-85665.
Освіта дітей з особливими потребами: від інституалізації до інклюзії. Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні. 2016. Режим доступу: http://lib.iitta.gov.ua/166230/1/nac%20dopovid%202016.indd%20smal.pdf
Пріоритетні багатосекторні заходи з психічного здоров’я та психосоціальної підтримки в Україні під час та після війни: оперативна дорожня карта. URL: https://www.humanitarianresponse.info/sites/www.humanitarianresponse.info/files/documents/files/mhpss_framework_ukraine_ukr_59_page.pdf.
Фуллан Майкл. Сила змін. Вимірювання глибинних освітніх реформ. Літопис, Львів, 2000. 269 с.
Цілі сталого розвитку 2016-2030 [Електронний документ]. – Режим доступу : http://www.un.org.ua/ua/tsili-rozvytku-tysiacholittia/tsili-staloho-rozvytku
Alla A. Kolupayeva, Oksana M. Taranchenko, Lidmyla V. Koval-Bardash, Oksana I. Chekan, Larysa M. Nakonechna (). Pedagogical technology in teaching children with special educational needs in the context of inclusive education /Tecnología pedagógica en la enseñanza de niños con necesidades educativas especiales en el contexto de la educación inclusive/ Apuntes Universitarios: 2022. 12 (3), P. 38-57. julio-setiembre ISSN: 2304-033https://doi.org/10.17162/au.v12i3.1102