IMPLEMENTATION OF THE INCLUSIVE PARADIGM IN THE EDUCATION OF CHILDREN WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS IN UKRAINE DURING THE WAR PERIOD

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2024-5-3

Keywords:

children with special educational needs, education, bio-psycho-social model, war, psychologicalpedagogical assistance, inclusive resource centers.

Abstract

The article is dedicated to the discussion of the problem of education for children with special educational needs in the conditions of war in Ukraine. It emphasizes the need to continue the reforming educational measures that began in the pre-war period, in particular the implementation of the bio-psycho-social model, which is the basis for the development, education, and rehabilitation of children with special educational needs. Four additional forms of education are presented, which have been introduced in secondary education institutions to ensure the continuity of the educational process during the war. The increase in the number of students who have suffered from military actions in the territories of Ukraine and the need to provide them with psychological and pedagogical assistance is emphasized. The activity of inclusive resource centers in the psychological and pedagogical support of children with special needs is considered. The importance of their psychosocial support during and after the war is emphasized.

References

Дослідження «Вплив війни на молодь в Україні». Громадська організація «Центр дослідження суспільства» (Cedos): URL: https://cedos.org.ua/researches/vpliv-vijni-namolod-v-ukrayini/

Закон «Про освіту». Відомості Верховної Ради (ВВР), 2017. № 38-39, ст. 380.

Зеленська Олена. Ментальне здоров’я – один із найбільших глобальних викликів майбутнього. Президент України. Офіційне представництво: URL:https://www.president.gov.ua/news/olena-zelenska-mentalnezdorovya-odin-iz-najbilshihglobalni-85665.

Освіта дітей з особливими потребами: від інституалізації до інклюзії. Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні. 2016. Режим доступу: http://lib.iitta.gov.ua/166230/1/nac%20dopovid%202016.indd%20smal.pdf

Пріоритетні багатосекторні заходи з психічного здоров’я та психосоціальної підтримки в Україні під час та після війни: оперативна дорожня карта. URL: https://www.humanitarianresponse.info/sites/www.humanitarianresponse.info/files/documents/files/mhpss_framework_ukraine_ukr_59_page.pdf.

Фуллан Майкл. Сила змін. Вимірювання глибинних освітніх реформ. Літопис, Львів, 2000. 269 с.

Цілі сталого розвитку 2016-2030 [Електронний документ]. – Режим доступу : http://www.un.org.ua/ua/tsili-rozvytku-tysiacholittia/tsili-staloho-rozvytku

Alla A. Kolupayeva, Oksana M. Taranchenko, Lidmyla V. Koval-Bardash, Oksana I. Chekan, Larysa M. Nakonechna (). Pedagogical technology in teaching children with special educational needs in the context of inclusive education /Tecnología pedagógica en la enseñanza de niños con necesidades educativas especiales en el contexto de la educación inclusive/ Apuntes Universitarios: 2022. 12 (3), P. 38-57. julio-setiembre ISSN: 2304-033https://doi.org/10.17162/au.v12i3.1102

Published

2024-11-07

Issue

Section

SECTION 2 SPECIAL AND INCLUSIVE EDUCATION