ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ПРИКЛАДНОЇ ЛІНГВІСТИКИ: ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ ДОСЛІДЖЕННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2023-1-2

Ключові слова:

комунікативна компетентність, формування компетентності, фахівці, прикладна лінгвістика, компетентнісний підхід

Анотація

Стаття присвячена проблемі формування комунікативної компетентності у майбутніх фахівців прикладної лінгвістики. Розкрито сутність таких основних понять дослідження: «комунікативна компетентність», «формування комунікативної компетентності», «прикладна лінгвістика». Зазначено, що формування комунікативної компетентності у майбутніх фахівців прикладної лінгвістики є особливо актуальним, оскільки прикладна лінгвістика використовує сучасні засоби та технології комунікації, та має на меті вдосконалення іншомовної комунікативної компетентності у майбутніх фахівців. Визначено, що комунікація й комунікативна компетентність є невід’ємними складниками особистого й професійного розвитку сучасних фахівців, у тому числі майбутніх фахівців прикладної лінгвістики, що ефективно впливають на вдосконалення їхніх знань, умінь та навичок впродовж життя. Проаналізовано наукові розробки й публікації, на основі яких виявлено, що нині відсутні наукові дослідження, що містять єдині визначення, пов’язані з поняттями «комунікативна компетентність», «формування комунікативної компетентності», тому ці проблеми потребують подальшого висвітлення. Виявлено, що більшість науковців визначають поняття «прикладна лінгвістика» як спеціальність, спрямовану на розв’язання практичних завдань насамперед у галузі мовознавства, перекладознавства й комп’ютерних технологій. У ході дослідження встановлено, що в зарубіжному науковому дискурсі прикладна лінгвістика концентрується на проблемах мовної освіти, тоді як у вітчизняній освітній системі ‒ на проблеми комп’ютерної лінгвістики, що потребує подальшого вивчення, в тому числі з метою підвищення конкурентоспроможності майбутніх фахівців прикладної лінгвістики на ринку праці.

Посилання

Брига Т. Розвиток прикладної лінгвістики як навчальної дисципліни. Наукові записки. Випуск 11. Частина 4. Видавництво РВВ КДПУ ім. В. Винниченка. 2017. С. 20‒23.

Гавриляк Л. Комунікативна компетентність як складник професійної підготовки сучасного фахівця. ΛΟГOΣ. Мистецтво наукової думки. 2019 № 3. С. 70–73.

Завалевський Ю.І. Методологічні засади формування конкурентоспроможності вчителя. Наукові записки кафедри педагогіки : збірник наукових праць. Харків : Видавничий центр ХНУ, 2014. Вип. 36. С. 86–101. URL: https://periodicals.karazin.ua/pedagogy/issue/view/123/324

Ковальчук І.С., Суховецька С.В., Колодій-Загільська О.А. Базові наукові підходи формування комунікативної компетентності студентів немовних спеціальностей під час вивчення англійської мови. International Journal of Innovative Technologies in Social Science. 2019. 6(18), С. 3‒8. URL: https://rsglobal.pl/index.php/ijitss/article/view/921/903.

Корнієнко В.В. Розвиток прикладної лінгвістики у контексті інтеграції наукових галузей. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. 2011. Вип. 5. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2011_5_10.

Леврінц М.І. Прикладна лінгвістика як спеціалізація у підготовці фахівців з іншомовної освіти. Іноземні мови. 2021. № 1. С. 3‒9. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/im_2021_1_2.

Мегеш Н.О. Використання засобів іншомовної комунікації у навчанні філологів прикладної лінгвістики. Сучасна наука: проблеми та перспективи (частина І) : матеріали VІ Міжнародної науково-практичної конференції, м. Київ, 12–13 січня 2022 року. Київ : МЦНіД, 2022. С. 37‒38.

Мегеш Н.О. Нормативно-законодавчі основи формування професійної компетентності у майбутніх філологів прикладної лінгвістики. Інноваційна педагогіка. Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій. Видавничий дім «Гельветика», 2022. Випуск 48, том 2, С. 49‒54. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2022/48/part_2/9.pdf.

Нагірний Л.Я. Особливості формування іншомовної комунікативної компетенції студентів. Науковий журнал Чернівецького університету: актуальні проблеми романо-германської філології та прикладної лінгвістики. Чернівці : Чернівецький національний університет, 2012. Вип. 4. С. 101‒111. URL: http://www.chnu.edu.ua/res/chnu.edu.ua/period_vudannia/web13/pdf/2012_1/Liubomyr_Nahirnyi.pdf.

Павленко О. Сутність, структура та зміст іншомовної комунікативної компетенції. Педагогічні науки : науковий журнал. Полтав. нац. пед. ун-т імені В.Г. Короленка. 2021. Вип. 77. С. 23‒27. URL: http://pednauki.pnpu.edu.ua/article/view/239277/237721.

Про освіту : Закон України від 21.11.2021 р. Відомості Верховної Ради (ВВР). 2017. № 38‒39. Ст. 380. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19.

Свириденко І.М. Особливості формування іншомовної комунікативної компетентності у студентів немовних спеціальностей. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна». 2015. Вип. 58. С. 309‒311. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nznuoaf_2015_58_118.

Чеботарьова І.О. Комунікативна компетентність: теоретичний аспект. Наукові записки кафедри педагогіки : збірник наукових праць. Харків : Видавничий центр ХНУ, 2014. Вип. 36. С. 205–215.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-16