FORMATION OF COMMUNICATIVE COMPETENCE IN FUTURE SPECIALISTS OF APPLIED LINGUISTICS: KEY RESEARCH CONCEPTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2023-1-2

Keywords:

communicative competence, competence formation, specialists, applied linguistics, competence approach

Abstract

The article is devoted to the problem of formation of communicative competence in future specialists of applied linguistics. The essence of the following key research concepts is covered: communicative competence, formation of communicative competence, applied linguistics. It is pointed out that the formation of communicative competence in future specialists of applied linguistics is particularly relevant, as applied linguistics uses modern communication tools and technologies, and aims to improve foreign language communicative competence in future specialists. It is stated that communication and communicative competence are integral components of the personal and professional development of modern specialists, including future specialists in applied linguistics, which effectively influence the improvement of their knowledge, skills and abilities throughout life. Scientific studies and publications are analysed, based on which it is found that currently there is no scientific research containing single definitions related to the concepts of “communicative competence” and “formation of communicative competence”, thus these issues require further coverage. It is found that the majority of scientists define the concept of “applied linguistics” as a specialty aimed at solving practical problems mainly in the field of linguistics, translation studies and computer technologies. In the course of research, it is established that in the foreign scientific discourse the applied linguistics concentrates on the problems of language education, while in the domestic educational system ‒ on the problems of computer linguistics, which requires further research, including for the purpose of increasing the competitiveness of future specialists in applied linguistics in the labour market.

References

Брига Т. Розвиток прикладної лінгвістики як навчальної дисципліни. Наукові записки. Випуск 11. Частина 4. Видавництво РВВ КДПУ ім. В. Винниченка. 2017. С. 20‒23.

Гавриляк Л. Комунікативна компетентність як складник професійної підготовки сучасного фахівця. ΛΟГOΣ. Мистецтво наукової думки. 2019 № 3. С. 70–73.

Завалевський Ю.І. Методологічні засади формування конкурентоспроможності вчителя. Наукові записки кафедри педагогіки : збірник наукових праць. Харків : Видавничий центр ХНУ, 2014. Вип. 36. С. 86–101. URL: https://periodicals.karazin.ua/pedagogy/issue/view/123/324

Ковальчук І.С., Суховецька С.В., Колодій-Загільська О.А. Базові наукові підходи формування комунікативної компетентності студентів немовних спеціальностей під час вивчення англійської мови. International Journal of Innovative Technologies in Social Science. 2019. 6(18), С. 3‒8. URL: https://rsglobal.pl/index.php/ijitss/article/view/921/903.

Корнієнко В.В. Розвиток прикладної лінгвістики у контексті інтеграції наукових галузей. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. 2011. Вип. 5. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2011_5_10.

Леврінц М.І. Прикладна лінгвістика як спеціалізація у підготовці фахівців з іншомовної освіти. Іноземні мови. 2021. № 1. С. 3‒9. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/im_2021_1_2.

Мегеш Н.О. Використання засобів іншомовної комунікації у навчанні філологів прикладної лінгвістики. Сучасна наука: проблеми та перспективи (частина І) : матеріали VІ Міжнародної науково-практичної конференції, м. Київ, 12–13 січня 2022 року. Київ : МЦНіД, 2022. С. 37‒38.

Мегеш Н.О. Нормативно-законодавчі основи формування професійної компетентності у майбутніх філологів прикладної лінгвістики. Інноваційна педагогіка. Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій. Видавничий дім «Гельветика», 2022. Випуск 48, том 2, С. 49‒54. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2022/48/part_2/9.pdf.

Нагірний Л.Я. Особливості формування іншомовної комунікативної компетенції студентів. Науковий журнал Чернівецького університету: актуальні проблеми романо-германської філології та прикладної лінгвістики. Чернівці : Чернівецький національний університет, 2012. Вип. 4. С. 101‒111. URL: http://www.chnu.edu.ua/res/chnu.edu.ua/period_vudannia/web13/pdf/2012_1/Liubomyr_Nahirnyi.pdf.

Павленко О. Сутність, структура та зміст іншомовної комунікативної компетенції. Педагогічні науки : науковий журнал. Полтав. нац. пед. ун-т імені В.Г. Короленка. 2021. Вип. 77. С. 23‒27. URL: http://pednauki.pnpu.edu.ua/article/view/239277/237721.

Про освіту : Закон України від 21.11.2021 р. Відомості Верховної Ради (ВВР). 2017. № 38‒39. Ст. 380. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19.

Свириденко І.М. Особливості формування іншомовної комунікативної компетентності у студентів немовних спеціальностей. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна». 2015. Вип. 58. С. 309‒311. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nznuoaf_2015_58_118.

Чеботарьова І.О. Комунікативна компетентність: теоретичний аспект. Наукові записки кафедри педагогіки : збірник наукових праць. Харків : Видавничий центр ХНУ, 2014. Вип. 36. С. 205–215.

Published

2023-11-16