ПІДГОТОВКА МАГІСТРІВ З ФІЗИЧНОЇ ТЕРАПІЇ, ЕРГОТЕРАПІЇ НА ЗАСАДАХ СТУДЕНТОЦЕНТРИЗМУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2023-1-4Ключові слова:
студентоорієнтоване навчання, освітній процес, магістр із фізичної терапії, ерготерапії, методи викладання, професійна компетентністьАнотація
У статті розкрито шляхи реалізації студентоцентризму як базового принципу у підготовці магістрів із фізичної терапії, ерготерапії. З’ясовано, що студентоорієнтоване навчання трактується як підхід до організації освітнього процесу, що передбачає заохочення здобувачів вищої освіти до ролі автономних і відповідальних суб’єктів освітнього процесу; створення освітнього середовища, орієнтованого на задоволення потреб та інтересів здобувачів вищої освіти, зокрема надання можливостей для формування індивідуальної освітньої траєкторії; побудову освітнього процесу на засадах взаємної поваги і партнерства між учасниками освітнього процесу. Це передбачає виконання низки завдань, з-поміж яких ‒ добірка технологій навчання за суб’єкт-суб’єктних відносин між учасниками педагогічної діяльності, що спрямовані на особистість. Студентоцентризм як педагогічна категорія є комплексним поняттям, що включає організаційні, педагогічні, методичні засади. Розкрито студентоорієнтоване навчання у процесі викладання дисципліни «Педагогіка та психологія вищої школи» для магістрів з фізичної терапії, ерготерапії. Студентоорієнтоване навчання розглядаємо як таке, що спрямоване на реалізацію складових професійної компетентності, в основі яких знання, практичні уміння, навички, цінності, самоосвітня діяльність, що здійснюються на засадах педагогіки партнерства. Закцентовано увагу на застосуванні інноваційних методів викладання: особистісно-орієнтованих, професійно-інтегрованих, інтерактивних, діалогово-комунікативних, дистанційних, проєктних. Освітній процес у ЗВО традиційно здійснюється у формі лекційних, практичних, лабораторних занять, самостійної роботи студентів. Сучасні комп’ютерні технології, нові засоби навчання дають можливість їх модернізувати, удосконалити інноваційними методами, що посилять студентоорієнтоване навчання. Наведено приклади застосування окремих методів викладання на заняттях з дисципліни «Педагогіка та психологія вищої школи». Визначено, що формування цінностей у здобувачів вищої освіти є процесом комплексним й системним, що здійснюється як в аудиторному навчанні через обов’язковий та вибірковий компоненти, так й позааудиторній діяльності.
Посилання
Бистрова Ю.В. Інноваційні методи навчання у вищій школі України. Право та інноваційне суспільство. № 1(4) 2015. С. 27–33.
Бойчук І., Козаченко Г. Реалізація студентоцентрованого навчання як сучасної парадигми освітнього процесу закладів вищої та фахової передвищої освіти. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2021 № 2(106). С. 182–193.
Вітомська М. Сучасні підходи до ерготерапії дітей з розладами аутистичного спектра. Український журнал медицини, біології та спорту. 2021. Том 6. № 2(30). С. 7–12.
Середа Л.В. Розвиток самоосвітньої компетентності майбутніх бакалаврів з фізичної терапії, ерготерапії у процесі професійної підготовки : автореф. дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.04 теорія і методика проф. освіти ; МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А.С. Макаренка. Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. 22 с.
Совгиря С.М., Винник Н.І., Задворнова Г.П. Проблеми й суперечності студентоцентрованого навчання в сучасній українській вищій школі. URL: http://repository.pdmu.edu.ua/bitstream/123456789/17974/1/Studentocentrychne_navchannia.pdf.
Сосницька Н., Глікман С. Студентоцентрований підхід до професійної освіти в умовах сталого розвитку суспільства. URL: http://ksgn.hol.es/wp-content/uploads/2017/05/Sosnitska.pdf.
Сівак Н.А. Умови виховання загальнолюдських цінностей студентів закладів вищої освіти. Молодий вчений. № 7.1(71.1). липень, 2019 р. С. 75–80.
Освітньо-професійна програма «Фізична терапія» другого (магістерського) рівня вищої освіти за спеціальністю 227 Фізична терапія, ерготерапія за спеціалізацією 227.01 Фізична терапія галузі знань. 22 Охорона здоров’я. URL: https://www.uzhnu.edu.ua/uk/infocentre/get/35396.
Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 р. № 156-VII. Відомості Верховної Ради (ВВР). 2014. № 37–38. Ст. 2004. URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.