ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРОФЕСІЙНОГО МОВЛЕННЄВОГО СЕРЕДОВИЩА ЯК ОДНА З ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ ФОРМУВАННЯ КУЛЬТУРИ УСНОГО УКРАЇНСЬКОГО МОВЛЕННЯ У МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ СПЕЦІАЛЬНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2023-1-7Ключові слова:
заклад вищої освіти, фахівці спеціальної освіти, культура усного українського мовлення, клас з інклюзивним навчанням, діти з порушеннями інтелектуального розвитку, педагогічні умовиАнотація
У статті охарактеризовано культуру українського мовлення як складову у формуванні професійної компетентності майбутніх фахівців спеціальної освіти. Зазначено, що здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово входить до загальних компетентностей, визначених Стандартом вищої освіти України за спеціальністю 016 «Спеціальна освіта» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти. З’ясовано, що у роботі з дітьми з інтелектуальними порушеннями сучасний педагог повинен володіти методами і прийомами ведення комунікації, доречно використовувати вербальні та невербальні засоби спілкування, мотивувати учнів до діалогу, навчити їх емоційно правильно сприймати мовлення дорослих, однолітків, добирати ситуативні завдання, які допомагали б дітям без труднощів соціалізуватися. Закцентовано увагу на підготовці здобувачів вищої освіти цієї спеціальності до реалізації означених завдань. Проведено аналіз останніх наукових досліджень із проблеми навчання, виховання та розвитку дітей з інтелектуальними порушеннями. З’ясовано, що робота з ними вимагає особливої підготовки майбутніх фахівців: педагогічної, психологічної, корекційної, мовної ‒ мультидисциплінарної. Завданням дослідження стало визначення змісту та шляхів реалізації однієї з педагогічних умов формування культури усного українського мовлення у майбутніх фахівців спеціальної освіти ‒ забезпечення професійного мовленнєвого середовища. Увага сконцентрована на підготовці майбутнього фахівця до спілкування із дітьми з порушеннями інтелектуального розвитку у класах із інклюзивним навчанням, командою супроводу загалом. Проаналізовано зміст поняття «педагогічна умова». Узагальнено, що педагогічні умови повинні відповідати загальним принципам, правилам та закономірностям педагогічного процесу, носити практико-орієнтований характер. За результатами дослідження виокремлено забезпечення професійного мовленнєвого середовища як одну із педагогічних умов формування культури усного українського мовлення майбутніх фахівців спеціальної освіти. Розкрито шляхи її реалізації: створення квазіпрофесійного середовища на практичних заняттях в умовах закладу вищої освіти, підготовка й презентація практико орієнтованих проєктів, проведення психолого-комунікативного тренінгу з вироблення впевненості у процесі спілкування; правила створення й запису голосових повідомлень і складання sms-повідомлень у вайбер-групах та інших соціальних мережах. Для практичних працівників розроблено орієнтовну тематику бесід, бесід-діалогів щодо дотримання культури спілкування.
Посилання
Блеч Г.О. Компетентнісний підхід у навчанні української мови школярів з порушеннями інтелектуального розвитку. URL: .
Блеч Г.О. Навчання української мови школярів з інтелектуальними порушеннями. URL: https://lib.iitta.gov.ua/725774/1/%D0%A2% D0% B5%D0% B7%D0%B8_% D0%A7%D0%B5% D1%80%D0%BDi%D0% B3i%D0%B2_2019-19-22.pdf.
Дика Н. Поняття культури мовлення учнів. URL: .
Костолович Т.В., Шевчук Т.Б. Мовна норма та мовленнєва помилка як базові поняття проблеми удосконалення мовленнєвої культури майбутніх учителів початкової школи. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020. № 73. Т. 2. С. 64–68.
Культура фахового мовлення : навчальний посібник / За ред. Н.Д. Бабич. Чернівці : Книги XXI, 2006. 496 с.
Литвин А.В. Методологічні засади поняття «педагогічні умови» : практичний посібник. 2-е вид., доп. і перероб. Львів : ЛДУБЖД, 2018. 88 с.
Мицишин І., Микитюк І. Особливості професійної компетентності вчителя інклюзивного класу початкової школи. Вісник Львівського університету. Серія педагогічна. 2019. Випуск 34. С. 171–178.
Пентилюк М.І., Марунич І.І., Гайдаєнко І.В. Ділове спілкування та культура мовлення : навч. посіб. Київ : Центр навчальної літератури, 2010. 224 с.
Стандарт вищої освіти України першого (бакалаврського) рівня вищої освіти ступеня бакалавра з галузі знань 01 Освіта/Педагогіка спеціальності 016 Спеціальна освіта. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/ zatverdzeni%20standarty/2021/07/28/016-Spets. osvita-bakalavr.28. 07df.