ЗДОРОВ’ЯЗБЕРІГАЮЧІ ТЕХНОЛОГІЇ В ІНКЛЮЗИВНОМУ ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2024-3-7

Ключові слова:

дитина з інтелектуальними порушеннями, інклюзивне навчання‚ педагогічні технології навчання‚ здоров’язберігаючі технології‚ здоровий спосіб життя.

Анотація

У статті розкрито зміст понять «технології навчання»‚ «здоров’язберігаючі технології». Визначено‚ що диференційоване викладання‚ адаптація й модифікація в інклюзивному освітньому середовищі дозволяють враховувати рівень здібностей, інтереси та можливості учнів з особливими освітніми потребами. На основі вивчення наукових розвідок учених виокремлено групи здоров’язберігаючих технологій ‒ технології уникнення перевтоми та гіподинамії; технології пов’язані з прямим впливом на стан органів дитини‚ систем організму‚ зокрема сенсорної; технології навчання культури здоров’я; технології пов’язані з психологічним здоров’ям та види ‒ технології збереження і стимулювання здоров’я; технології навчання здоровому способу життя; корекційні технології; розвиток мовлення. Метою статті є розкриття особливостей застосування здоров’язберігаючих технологій у початкових класах з інклюзивним навчанням. Завдання: з’ясувати зміст ключового поняття дослідження; визначити методи та прийоми використання здоров’язберігаючих технологій у роботі із дітьми з інтелектуальними порушеннями. Автором сформульовано власне бачення змісту означеної дефініції‚ під якою розуміється динамічна система організаційних‚ психолого-педагогічних‚ реабілітаційних заходів, спрямованих на підтримку та покращення здоров’я дітей з інтелектуальними порушеннями, створення безпечних умов для перебування й навчання їх у закладі освіти‚ сприяння розвитку та адаптації в суспільстві, можливостей для самореалізації. Подано характеристику складових здоров’я особистості: фізичної, психічної, духовної‚ соціальної. Виокремлено на основі дослідження методи‚ прийоми формування здорового способу життя‚ рекомендовано окремі вправи‚ що мають місце на уроках у системі початкової освіти‚ ресурсних кімнатах‚ інклюзивно-ресурсних центрах. Дібрано прийоми врегулювання емоційно-вольової сфери дитини з інтелектуальними порушеннями.

Посилання

Антонова О.Є. Здоров’язбереження учнів початкової школи як засіб досягнення сталого розвитку держави. Сталий розвиток: проблеми та перспективи: зб. наук. праць за ред. О.А. Дубасенюк. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І.Франка, 2013. С. 232–241.

Бобренко І. В. Здоров’язберігаючі технології в освіті молодших школярів із порушеннями інтелектуального розвитку URL: https://lib.iitta.gov.ua/720528/1/%D0%97%D0%B4%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B2%E2%80%99%D1%8F%D0%B7%D0%B1%D0%B5%D1%80%D1%.pdf (дата звернення: 22.04.2024 р.)

Гончаренко С.У. Український педагогічний словник; [гол. ред. С. Головко]. Київ: Либідь, 1997. 366 с.

Михальський А.В., Жигульова Е.О., Михальська Ю.А. Здоров’язберігаючі технології при роботі з дітьми із особливими освітніми потребами : Навчальний посібник. Кам’янець-Подільський : Видавець Ковальчук О.В., 2020. 228 с.

Про внесення змін до Державного стандарту початкової освіти: Постанова Кабінету Міністрів України від 24.07.2019 р. № 688. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-%D0%BF#Text (дата звернення: 22.04.2024 р.)

Сучасні здоровʼязбережувальні технології : монографія за загальною редакцією проф. Ю. Д. Бойчука. Харків : Оригінал, 2018. 724 с.

Сучасні технології збереження здоров’я учнів: кращий досвід [Електронні дані] авт. кол. ; уклад. А. Г. Обухівська, І. І. Цушко. К. : Український НМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2015. 221 с.

Технології здоров’язбереження: теорія і практика. Колективна монографія за загальною редакцією проф. Л.М. Рибалко. Тернопіль: Осадца В.М. 2019. 400 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-07

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 3 СПЕЦІАЛЬНА ТА ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА