HEALTH PROTECTING TECHNOLOGIES IN AN INCLUSIVE EDUCATIONAL ENVIRONMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2024-3-7

Keywords:

a child with intellectual disabilities, inclusive education, pedagogical learning technologies, health-preserving technologies, healthy lifestyle.

Abstract

The article reveals the meaning of the concepts of "learning technologies" and "health-preserving technologies". It was determined that differentiated teaching, adaptation and modification in an inclusive educational environment allow taking into account the level of abilities, interests and capabilities of students with special educational needs. Based on the study of the researches, groups of health-preserving technologies have been identified – technologies for avoiding overfatigue and hypodynamia; technologies associated with a direct impact on the condition of the child's organs, body systems, in particular, the sensory system; technologies for teaching health culture; technologies related to psychological health and types of health preservation and promotion technologies; healthy lifestyle teaching technologies; corrective technologies; speech development. The purpose of the article is to reveal the features of the usage of health-preserving technologies in primary classes with inclusive education. Task: find out the meaning of the key concept of the research; to determine the methods and techniques of using health-preserving technologies while working with children with intellectual disabilities. The author formulated her own vision of the content of the given definition, which means a dynamic system of organizational, psychological and pedagogical, rehabilitation measures aimed at supporting and improving the health of children with intellectual disabilities, creating safe conditions for their staying and learning in an educational institution, promoting development and adaptation in society, opportunities for self-realization. The characteristics of the components of personal health are given: physical, mental, spiritual‚ social. On the basis of the research, the methods of forming a healthy lifestyle are singled out, individual exercises are recommended, which take place in lessons in the primary education system, resource rooms, inclusive resource centers. Techniques for regulating the emotional and volitional sphere of a child with intellectual disabilities have been selected.

References

Антонова О.Є. Здоров’язбереження учнів початкової школи як засіб досягнення сталого розвитку держави. Сталий розвиток: проблеми та перспективи: зб. наук. праць за ред. О.А. Дубасенюк. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І.Франка, 2013. С. 232–241.

Бобренко І. В. Здоров’язберігаючі технології в освіті молодших школярів із порушеннями інтелектуального розвитку URL: https://lib.iitta.gov.ua/720528/1/%D0%97%D0%B4%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B2%E2%80%99%D1%8F%D0%B7%D0%B1%D0%B5%D1%80%D1%.pdf (дата звернення: 22.04.2024 р.)

Гончаренко С.У. Український педагогічний словник; [гол. ред. С. Головко]. Київ: Либідь, 1997. 366 с.

Михальський А.В., Жигульова Е.О., Михальська Ю.А. Здоров’язберігаючі технології при роботі з дітьми із особливими освітніми потребами : Навчальний посібник. Кам’янець-Подільський : Видавець Ковальчук О.В., 2020. 228 с.

Про внесення змін до Державного стандарту початкової освіти: Постанова Кабінету Міністрів України від 24.07.2019 р. № 688. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-%D0%BF#Text (дата звернення: 22.04.2024 р.)

Сучасні здоровʼязбережувальні технології : монографія за загальною редакцією проф. Ю. Д. Бойчука. Харків : Оригінал, 2018. 724 с.

Сучасні технології збереження здоров’я учнів: кращий досвід [Електронні дані] авт. кол. ; уклад. А. Г. Обухівська, І. І. Цушко. К. : Український НМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2015. 221 с.

Технології здоров’язбереження: теорія і практика. Колективна монографія за загальною редакцією проф. Л.М. Рибалко. Тернопіль: Осадца В.М. 2019. 400 с.

Published

2024-06-07

Issue

Section

SECTION 3 SPECIAL AND INCLUSIVE EDUCATION