РОЛЬ ЦИФРОВІЗАЦІЇ У ПІДТРИМЦІ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ З АУТИСТИЧНИМИ ПОРУШЕННЯМИ В УКРАЇНІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2024-3-8

Ключові слова:

інклюзивна освіта, особливі освітні потреби, закони України, дошкільна освіта, інклюзивні групи, корекційно-розвиткова діяльність, педагогічні інновації, інформаційно-комунікаційні технології, діти з аутизмом, аутичний спектр, цифровізація.

Анотація

Стаття присвячена аналізу особливостей інклюзивної освіти в Україні, зокрема її впровадженню в закладах дошкільної освіти для дітей з аутистичними порушеннями. Основна увага приділяється використанню цифровізації як ефективного засобу для підтримки та розвитку дітей з особливими освітніми потребами. Автор розглядає нормативно-правову базу, яка регламентує інклюзивну освіту в Україні, включаючи закони «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні», «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії», «Про охорону дитинства», «Про соціальні послуги» та інші. Також значну увагу присвячено практичному досвіду організації інклюзивних груп у дошкільних установах, що засновано на рекомендаціях Міністерства освіти і науки України. Автор аналізує важливість інклюзивного навчання, що починається з дошкільної освіти та забезпечує наступність у загальній середній освіті. У статті висвітлюються методи та підходи, які використовуються для адаптації освітнього середовища під потреби дітей з аутизмом, з акцентом на роль цифровізації. Аналізується роль ІКТ у підвищенні ефективності освітнього процесу для дітей з аутистичними порушеннями, а також використання цифрових засобів для покращення комунікаційних навичок та соціалізації. Розглядаються потенційні виклики та ризики, пов'язані з інтенсивним використанням ІКТ, та пропонуються шляхи їхнього подолання. У статті акцентується на важливості інтеграції інклюзивної освіти у вищі рівні освіти та професійної підготовки педагогів. Мета статті полягає у висвітленні актуальних аспектів інклюзивної освіти в Україні, зосередженні уваги на викликах та перспективах використання ІКТ в навчанні та вихованні дітей з аутизмом. Окрім того, стаття має на меті підкреслити необхідність подальших досліджень і розробок в даній області для покращення якості та доступності освітніх послуг для дітей з аутистичними порушеннями в умовах цифровізації.

Посилання

Алфімов Д.В. Інноваційна освітня система: шляхи відродження. Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи. Київ, 2000. С. 158–160.

Андруник В.А., Шестакевич Т.В., Пасічник В.В., Кунанець Н.Е. Інформаційні технології навчання учнів з аутизмом. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Інформаційні системи та мережі. 2018. № 76–88.

Запорожченко Ю.Г. Використання засобів ІКТ для підвищення якості інклюзивної освіти. Інформаційні технології в освіті. Херсон, 2013. № 15. С. 138–145.

Качуровська О.Б. До проблеми використання інформаційно-комунікаційних технологій в навчанні дітей з особливими освітніми потребами. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. Київ, 2014. С. 71–75.

Колупаєва А.А. Основи інклюзивної освіти: навч.-метод. посіб. Київ: А.С.К., 2012. 308 с.

Концепція розвитку інклюзивного навчання в Україні: Наказ Міністерства освіти і науки України від 01 жовтня 2010 р. № 912. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-kontseptsii-rozvitku-nklyuzivnogonavchannya (дата звернення: 21.04.2024); Концепція розвитку інклюзивної освіти. Дефектолог. 2010. № 3. С. 3–5.

Кочина Л.П., Кузьменко В.У., Кудикіна Н.В. та ін.; наук. кер. Проскура О.В. Дитина: програма виховання і навчання дітей від 2 до 7 р. Київ: Університет, 2012. 492 с., с. 164.

Мороз Б. Упровадження нових інформаційних технологій в умовах інклюзивної системи навчання.Дефектологія. 2010. № 2. С. 28–30.

Носенко Ю., Гета А., Заїка В., Коваленко В., 2018. Носенко Ю.Г., Матюх Ж.В. Стан використання мультимедійних технологій вихователями вітчизняних дошкільних навчальних закладів у роботі з інклюзивною групою. Інформаційні технології і засоби навчання. № 1 (57). 2017. URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1523/1131 (дата звернення: 21.04.2024).

Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії: Закон України від 28 грудня 2007 р. № 107–VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2017-14 (дата звернення: 21.04.2024).

Про дошкільну освіту: Закон України від 11.06.2001 р. № 2628–III. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2628-14 (дата звернення: 21.04.2024).

Про затвердження концепції розвитку інклюзивного навчання: Наказ Міністерства освіти і науки України від 01 жовтня 2010 р. № 912. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-kontseptsii-rozvitkunklyuzivnogo-navchannya (дата звернення: 21.04.2024).

Про організацію діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти: Лист Міністерства освіти і науки України від 13 листопада 2018 р. URL: https://osvita.ua/legislation/doshkilna-osvita/48151/ (дата звернення: 21.04.2024).

Про освіту: Закон України від 05.09.2017 р. № 2145–VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/2145-19 (дата звернення: 21.04.2024).

Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні: Закон України від 19 грудня 2017 р. № 2249–VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/875-12 (дата звернення: 21.04.2024).

Про охорону дитинства: Закон України від 26 квітня 2001 року № 2402-III. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2402-14 (дата звернення: 21.04.2024).

Про порядок організації інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітніх навчальних закладах: Постанова Кабінету Міністрів України від 15 серпня 2011 р. № 872. URL: http://zakon2.rada.gov.ua (дата звернення: 21.04.2024).

Про реабілітацію інвалідів в Україні: Закон України від 5 жовтня 2005 р. № 2961–IV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2961-15 (дата звернення: 21.04.2024).

Про соціальні послуги: Закон України від 17 січня 2019 року № 2671-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2671-19 (дата звернення: 21.04.2024).

Проблема аутизму в світі і Україні. Режим доступу: http://autism.in.ua/uk/pro

Черніченко Л.А. Професійна підготовка логопеда в умовах глобалізації інклюзивної освіти. Інтернаціоналізація вищої освіти України: концептуальні засади, здобутки, проблеми, перспективи розвитку: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (15–16 грудня 2017 року). Вінниця, 2018. С. 280–283.

Aresti-Bartolome, N.; Garcia-Zapirain, B. Technologies as Support Tools for Persons with Autistic Spectrum Disorder . International Journal of Environmental Research and Public Health. Available online: www.mdpi.com/journal/ijerph (дата звернення: 21.04.2024).

How prevalent is autism? – Autism Reading Room. Available online: http://readingroom.mindspec.org/?page_id=6523 (дата звернення: 21.04.2024).

Inclusive Design Toolkit. Available online: http://www.inclusivedesigntoolkit.com/ (дата звернення: 21.04.2024).

ISO Homepage. Available online: https://www.iso.org/standard/58625.html (дата звернення: 21.04.2024).

Izzo, M.V. Universal Design for Learning: Enhancing Achievement of Student with Disabilities. Procedia Computer Science. 2012. No. 14. Р. 343–250.

Jordan, R.; Jones, G.; Murray, D. Educational Interventions for Children with Autism: A Literature Review of Recent And Current Research. Available online: http://dera.ioe.ac.uk/15770/1/RR77.pdf (дата звернення: 21.04.2024).

Powell, S. The use of computers in teaching people with autism . In Autism on the Agenda: Papers from a National Autistic Society Conference (NAS '96). London, 1996.

Sailers, E., Coopin, M. & Marden, J. (updates) iPhone, iPad and iPod touch Apps for (Special) Education. Available online: https://emedea.it/centro-ausili/images/pdf/24470331-iPhone-iPad-and-iPod-touch-Apps-for-Special-Education.pdf (дата звернення: 21.04.2024).

SMART-ASD: Matching Autistic People with Technology Resources. Available online: https://www.futurelearn.com/courses/supporting-autism (дата звернення: 21.04.2024).

Takeo, T., Toshitaka, N., Daisuke, K. Development application softwares on PDA for autistic disorder children. IPSJ SIG Tech. Rep. 2007. No. 12. Р. 31–38.

Tortosa Nicolás, F. Tecnologías de ayuda en personas con trastornos del espectro autista: guía para docentes. Colegio Público de Educación Especial para Niños Autistas "Las Boqueras". Available online:http://diversidad.murciaeduca.es/tecnoneet/docs/autismo.pdf (дата звернення: 21.04.2024).

The Technology That’s Giving Students With Autism a Greater Voice. Available online: https://www.huffingtonpost.com/2015/04/20/teaching-technologyautism_n_6865030.html (дата звернення: 21.04.2024).

What is autism? – Available online: https://www.autism.org.uk/about/what-is.aspx (дата звернення: 21.04.2024).

3 Ways Assistive Technology Can Help Students with Autism. Available online: https://edtechmagazine.com/k12/article/2016/08/3-ways-technology-can-help-students-autism (дата звернення: 21.04.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-07

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 3 СПЕЦІАЛЬНА ТА ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА