THE ROLE OF DIGITALIZATION IN SUPPORTING INCLUSIVE EDUCATION FOR PRESCHOOL CHILDREN WITH AUTISM SPECTRUM DISORDERS IN UKRAINE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2024-3-8

Keywords:

inclusive education, special educational needs, laws of Ukraine, preschool education, inclusive groups, correctional-developmental activities, educational innovations, information and communication technologies, children with autism, autism spectrum, digitalization.

Abstract

This article is dedicated to analyzing the features of inclusive education in Ukraine, specifically its implementation in preschool institutions for children with autism spectrum disorders. The main focus is on the use of digitalization as an effective tool for supporting and developing children with special educational needs. The author examines the legal framework that governs inclusive education in Ukraine, including the laws «On the Fundamentals of Social Protection of Disabled People in Ukraine», «On State Social Standards and State Social Guarantees», «On Child Protection», «On Social Services», and others. Significant attention is devoted to the practical experience of organizing inclusive groups in preschools, based on recommendations from the Ministry of Education and Science of Ukraine. The author analyzes the importance of inclusive education beginning from preschool and ensuring continuity in general secondary education. The article highlights methods and approaches used to adapt the educational environment to the needs of children with autism, with a focus on the role of digitalization. The role of ICT in enhancing the effectiveness of the educational process for children with autism spectrum disorders is analyzed, as well as the use of digital tools to improve communication skills and socialization. Potential challenges and risks associated with the intensive use of ICT are considered, and ways to overcome them are proposed. The article emphasizes the importance of integrating inclusive education into higher levels of education and professional training for educators. The aim of the article is to highlight the current aspects of inclusive education in Ukraine, focusing on the challenges and prospects of using ICT in the education and upbringing of children with autism. Additionally, the article aims to emphasize the need for further research and development in this area to improve the quality and accessibility of educational services for children with autism spectrum disorders in the context of digitalization.

References

Алфімов Д.В. Інноваційна освітня система: шляхи відродження. Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи. Київ, 2000. С. 158–160.

Андруник В.А., Шестакевич Т.В., Пасічник В.В., Кунанець Н.Е. Інформаційні технології навчання учнів з аутизмом. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Інформаційні системи та мережі. 2018. № 76–88.

Запорожченко Ю.Г. Використання засобів ІКТ для підвищення якості інклюзивної освіти. Інформаційні технології в освіті. Херсон, 2013. № 15. С. 138–145.

Качуровська О.Б. До проблеми використання інформаційно-комунікаційних технологій в навчанні дітей з особливими освітніми потребами. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. Київ, 2014. С. 71–75.

Колупаєва А.А. Основи інклюзивної освіти: навч.-метод. посіб. Київ: А.С.К., 2012. 308 с.

Концепція розвитку інклюзивного навчання в Україні: Наказ Міністерства освіти і науки України від 01 жовтня 2010 р. № 912. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-kontseptsii-rozvitku-nklyuzivnogonavchannya (дата звернення: 21.04.2024); Концепція розвитку інклюзивної освіти. Дефектолог. 2010. № 3. С. 3–5.

Кочина Л.П., Кузьменко В.У., Кудикіна Н.В. та ін.; наук. кер. Проскура О.В. Дитина: програма виховання і навчання дітей від 2 до 7 р. Київ: Університет, 2012. 492 с., с. 164.

Мороз Б. Упровадження нових інформаційних технологій в умовах інклюзивної системи навчання.Дефектологія. 2010. № 2. С. 28–30.

Носенко Ю., Гета А., Заїка В., Коваленко В., 2018. Носенко Ю.Г., Матюх Ж.В. Стан використання мультимедійних технологій вихователями вітчизняних дошкільних навчальних закладів у роботі з інклюзивною групою. Інформаційні технології і засоби навчання. № 1 (57). 2017. URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1523/1131 (дата звернення: 21.04.2024).

Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії: Закон України від 28 грудня 2007 р. № 107–VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2017-14 (дата звернення: 21.04.2024).

Про дошкільну освіту: Закон України від 11.06.2001 р. № 2628–III. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2628-14 (дата звернення: 21.04.2024).

Про затвердження концепції розвитку інклюзивного навчання: Наказ Міністерства освіти і науки України від 01 жовтня 2010 р. № 912. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-kontseptsii-rozvitkunklyuzivnogo-navchannya (дата звернення: 21.04.2024).

Про організацію діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти: Лист Міністерства освіти і науки України від 13 листопада 2018 р. URL: https://osvita.ua/legislation/doshkilna-osvita/48151/ (дата звернення: 21.04.2024).

Про освіту: Закон України від 05.09.2017 р. № 2145–VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/2145-19 (дата звернення: 21.04.2024).

Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні: Закон України від 19 грудня 2017 р. № 2249–VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/875-12 (дата звернення: 21.04.2024).

Про охорону дитинства: Закон України від 26 квітня 2001 року № 2402-III. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2402-14 (дата звернення: 21.04.2024).

Про порядок організації інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітніх навчальних закладах: Постанова Кабінету Міністрів України від 15 серпня 2011 р. № 872. URL: http://zakon2.rada.gov.ua (дата звернення: 21.04.2024).

Про реабілітацію інвалідів в Україні: Закон України від 5 жовтня 2005 р. № 2961–IV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2961-15 (дата звернення: 21.04.2024).

Про соціальні послуги: Закон України від 17 січня 2019 року № 2671-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2671-19 (дата звернення: 21.04.2024).

Проблема аутизму в світі і Україні. Режим доступу: http://autism.in.ua/uk/pro

Черніченко Л.А. Професійна підготовка логопеда в умовах глобалізації інклюзивної освіти. Інтернаціоналізація вищої освіти України: концептуальні засади, здобутки, проблеми, перспективи розвитку: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (15–16 грудня 2017 року). Вінниця, 2018. С. 280–283.

Aresti-Bartolome, N.; Garcia-Zapirain, B. Technologies as Support Tools for Persons with Autistic Spectrum Disorder . International Journal of Environmental Research and Public Health. Available online: www.mdpi.com/journal/ijerph (дата звернення: 21.04.2024).

How prevalent is autism? – Autism Reading Room. Available online: http://readingroom.mindspec.org/?page_id=6523 (дата звернення: 21.04.2024).

Inclusive Design Toolkit. Available online: http://www.inclusivedesigntoolkit.com/ (дата звернення: 21.04.2024).

ISO Homepage. Available online: https://www.iso.org/standard/58625.html (дата звернення: 21.04.2024).

Izzo, M.V. Universal Design for Learning: Enhancing Achievement of Student with Disabilities. Procedia Computer Science. 2012. No. 14. Р. 343–250.

Jordan, R.; Jones, G.; Murray, D. Educational Interventions for Children with Autism: A Literature Review of Recent And Current Research. Available online: http://dera.ioe.ac.uk/15770/1/RR77.pdf (дата звернення: 21.04.2024).

Powell, S. The use of computers in teaching people with autism . In Autism on the Agenda: Papers from a National Autistic Society Conference (NAS '96). London, 1996.

Sailers, E., Coopin, M. & Marden, J. (updates) iPhone, iPad and iPod touch Apps for (Special) Education. Available online: https://emedea.it/centro-ausili/images/pdf/24470331-iPhone-iPad-and-iPod-touch-Apps-for-Special-Education.pdf (дата звернення: 21.04.2024).

SMART-ASD: Matching Autistic People with Technology Resources. Available online: https://www.futurelearn.com/courses/supporting-autism (дата звернення: 21.04.2024).

Takeo, T., Toshitaka, N., Daisuke, K. Development application softwares on PDA for autistic disorder children. IPSJ SIG Tech. Rep. 2007. No. 12. Р. 31–38.

Tortosa Nicolás, F. Tecnologías de ayuda en personas con trastornos del espectro autista: guía para docentes. Colegio Público de Educación Especial para Niños Autistas "Las Boqueras". Available online:http://diversidad.murciaeduca.es/tecnoneet/docs/autismo.pdf (дата звернення: 21.04.2024).

The Technology That’s Giving Students With Autism a Greater Voice. Available online: https://www.huffingtonpost.com/2015/04/20/teaching-technologyautism_n_6865030.html (дата звернення: 21.04.2024).

What is autism? – Available online: https://www.autism.org.uk/about/what-is.aspx (дата звернення: 21.04.2024).

3 Ways Assistive Technology Can Help Students with Autism. Available online: https://edtechmagazine.com/k12/article/2016/08/3-ways-technology-can-help-students-autism (дата звернення: 21.04.2024).

Published

2024-06-07

Issue

Section

SECTION 3 SPECIAL AND INCLUSIVE EDUCATION