ВПЛИВ РІВНЯ ЦИФРОВОЇ ПІДГТОВКИ УЧИТЕЛІВ НА ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2024-4-1Ключові слова:
цифрові технології, цифрові застосунки, інформаційно-цифрова компетентність, рівень цифрової підготовки, здобувачі освіти, педагогічні працівникиАнотація
У статті висвітлено питання впливу рівня цифрової підготовки учителя на формування інформаційно-цифрової компетентності здобувачів освіти. Показано, що успішне існування особистості в епоху цифровізації може бути забезпечене у разі високого рівня сформованості в неї інформаційно-цифрової компетентності. Представлено генезис досліджень науковцями питання формування інформаційно-цифрової компетентності здобувачів освіти. Зазначено, що інформаційно-цифрова компетентність може бути розглянута як комплекс набутих знань, умінь і навичок або як результат отримання та опрацювання інформації за допомогою цифрових ресурсів. Визначено основні компоненти інформаційно-цифрової компетентності. Наголошено на проблемах, котрі перешкоджають ефективному використанню цифрових технологій в освітньому процесі (відсутність розвиненої методики впровадження цифрових технологій в педагогічний процес; низькі технічні можливості закладів освіти; небажання педагогічних працівників підвищувати рівень власної цифрової компетентності). Здійснено аналіз опитування, проведеного на базі комунального закладу «Харківський ліцей № 12 Харківської міської ради», що дозволив оцінити рівень готовності педагогів до використання цифрових освітніх ресурсів у процесі навчання та рівень знань й умінь педагогічних працівників у сфері цифрових технологій. Представлено заходи з підвищення рівня цифрової підготовки педагогічних працівників, які дали можливість сформувати у педагогічних працівників готовність до застосування цифрових технологій у освітньому процесі. Доведено вплив рівня цифрової підготовки учителя на формування інформаційно-цифрової компетентності здобувачів освіти та наведено приклади використання цифрових застосунків на уроках, що сприяють формуванню у здобувачів освіти зазначеної компетентності.
Посилання
Бабовал Н. Формування цифрової компетентності педагога в умовах нової української школи. Цифрова компетентність сучасного вчителя нової української школи : зб. тез доповідей учасників всеукр. наук.- практ. семінару, м. Київ, 12 березня 2019 р. Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України, 2019. С. 8–10.
Биков В. Ю., Овчарук О. В. Оцінювання інформаційно-комунікаційної компетентності учнів та педагогів в умовах євроінтеграційних процесів в освіті. К. : Педагогічна думка. 2017. 160с.
Гуревич Р. С. Формування інформаційної компетентності майбутніх учителів засобами мультимедійних технологій. Наукові записки. Серія: Педагогіка. 2007. С. 38–41.
Державний стандарт базової середньої освіти. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#n16 (дата звернення: 24.06.2024).
Ковбасюк Т.Л., Паніна Л.А. Використання сучасних освітніх інструментів для підвищення рівня цифрової компетентності педагога Нуш. Критичне мислення в епоху токсичного контенту : зб. ст. Восьмої міжнародної науково-методичної конференції. м. Київ / Центр Вільної Преси, Академія української преси, 2020. С. 417–421.
Концепція Нової української школи. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення: 24.06.2024).
Про освіту: Закон України від 05.09.2017 2145-VIII оновлення 27.07.2024 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 24.06.2024).
Спірін О. М. Інформаційно-комунікаційні та інформатичні компетентності як компоненти системи професійно-спеціалізованих компетентностей вчителя інформатики. Інформаційні технології і засоби навчання. Київ, 2019. 187 с.
Трифонова О. М. Визначення рівня сформованості інформаційно-цифрової компетентності у майбутніх фахівців комп’ютерних технологій. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2019. Вип. 177 (2). С. 128–135.
Хоменко, О. О. Інформаційно-цифрова компетентність особистості: сутність, структура, шляхи формування. Педагогіка і психологія професійної освіти. 2018. Вип.57. С. 5–11.