THE INFLUENCE OF THE LEVEL OF DIGITAL TRAINING OF TEACHERS ON THE FORMATION OF INFORMATION AND DIGITAL COMPETENCE OF EDUCATION STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2024-4-1

Keywords:

digital technologies, digital applications, information and digital competence, level of digital training, education seekers, teaching staff

Abstract

The article highlights the issue of the influence of the level of digital training of teachers on the formation of information and digital competence of students. It is shown that the successful existence of a person in the digital age can be ensured in the case of a high level of information and digital competence. The genesis of research by scientists on the formation of information and digital competence of students is presented. It is noted that information and digital competence can be considered as a set of acquired knowledge, skills and abilities, or as a result of obtaining and processing information using digital resources. The main components of information and digital competence are defined. The problems that prevent the effective use of digital technologies in the educational process (lack of a developed methodology for introducing digital technologies into the pedagogical process; low technical capabilities of educational institutions; unwillingness of teachers to improve their own digital competence) are emphasised. The article analyses a survey conducted on the basis of the municipal institution "Kharkiv Lyceum № 12 of the Kharkiv City Council", which allowed to assess the level of teachers' readiness to use digital educational resources in the learning process and the level of knowledge and skills of teachers in the field of digital technologies. Measures to improve the level of digital training of teachers are presented, which made it possible to form the readiness of teachers to use digital technologies in the educational process. The influence of the level of digital training of teachers on the formation of information and digital competence of students is proved and examples of the use of digital applications in the classroom that contribute to the formation of this competence in students are given.

References

Бабовал Н. Формування цифрової компетентності педагога в умовах нової української школи. Цифрова компетентність сучасного вчителя нової української школи : зб. тез доповідей учасників всеукр. наук.- практ. семінару, м. Київ, 12 березня 2019 р. Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України, 2019. С. 8–10.

Биков В. Ю., Овчарук О. В. Оцінювання інформаційно-комунікаційної компетентності учнів та педагогів в умовах євроінтеграційних процесів в освіті. К. : Педагогічна думка. 2017. 160с.

Гуревич Р. С. Формування інформаційної компетентності майбутніх учителів засобами мультимедійних технологій. Наукові записки. Серія: Педагогіка. 2007. С. 38–41.

Державний стандарт базової середньої освіти. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#n16 (дата звернення: 24.06.2024).

Ковбасюк Т.Л., Паніна Л.А. Використання сучасних освітніх інструментів для підвищення рівня цифрової компетентності педагога Нуш. Критичне мислення в епоху токсичного контенту : зб. ст. Восьмої міжнародної науково-методичної конференції. м. Київ / Центр Вільної Преси, Академія української преси, 2020. С. 417–421.

Концепція Нової української школи. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення: 24.06.2024).

Про освіту: Закон України від 05.09.2017 2145-VIII оновлення 27.07.2024 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 24.06.2024).

Спірін О. М. Інформаційно-комунікаційні та інформатичні компетентності як компоненти системи професійно-спеціалізованих компетентностей вчителя інформатики. Інформаційні технології і засоби навчання. Київ, 2019. 187 с.

Трифонова О. М. Визначення рівня сформованості інформаційно-цифрової компетентності у майбутніх фахівців комп’ютерних технологій. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2019. Вип. 177 (2). С. 128–135.

Хоменко, О. О. Інформаційно-цифрова компетентність особистості: сутність, структура, шляхи формування. Педагогіка і психологія професійної освіти. 2018. Вип.57. С. 5–11.

Published

2024-09-24

Issue

Section

SECTION 1 HEALTH-PRESERVING TECHNOLOGIES