FORMATION OF GENETIC CONCEPTS IN STUDENTS THROUGH THE USE OF MODERN EDUCATIONAL TECHNOLOGIES
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2024-4-11Keywords:
secondary education students, biology, genetics, genetic concepts educational process, modern educational technologies, LearningApps.org, pedagogical experimentAbstract
The article clarifies the essential features of the concepts, in particular: «general biological concepts» – «cross-cutting » concepts that include knowledge about biological regularities occurring in nature and in living organisms. Biological concepts are the basis of school subjects, in particular: «Biology», «Biology and Ecology» and integrated natural science courses and the main form of knowledge and thinking of secondary education students; «genetic concepts» – special biological concepts formed within the section «Genetics». A methodology for the formation of genetic concepts in the process of studying the topic has been developed: «Heredity and variability». The author’s own «Genetic Simulator» using the LearningApps.org network service is proposed, which consists of interactive exercises, namely: «Genetic puzzles», «Now I know! », «Illustrating the concept», «I understand it! », «I know it! », etc. The levels of mastery of genetic concepts by senior pupils are distinguished in order to diagnose this quality, in particular: high (understanding of the interrelationships and relations of the nature of genetic concepts; ability to analyse, compare and generalise them, the necessity to find cause and effect relationships; ability to apply them in practical activities under different conditions), medium (understanding of the nature of genetic concepts, possession of skills and abilities to analyse and compare relevant genetic knowledge, apply them in cognitive and practical tasks, establish connections and relations between concepts), low (reproductive knowledge of genetic concepts, skills and abilities to reproduce them), high (reproductive knowledge of genetic concepts, skills and abilities to reproduce them). The effectiveness of the proposed methodology for the formation of genetic concepts in the process of studying the topic is substantiated and experimentally proved: «Heredity and variability» in relation to traditional learning. According to the results of the diagnostics, it was recorded that the experimental group has the following percentages: high level – +35.48%, medium level – +6.45%, low level – -41.93. No significant changes were observed in the control group.
References
Біологія 6–9 класи: навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Наказ Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednyaosvita/navchalni-programi/navchalni-programi-5-9-klas
Біологія і екологія. 10–11 класи. Рівень стандарту. Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти. Біологія і екологія: Нові навчальні програми для 10–11 класів закладів загальної середньої освіти (рівень стандарту, профільний рівень). Київ, 2018. С. 5–25.
Довгопола Л. І. Основи молекулярної біології і генетики: навчальний посібник для здобувачів вищої освіти за спеціальністю 014.05 Середня освіта (Біологія та здоров’я людини), галузі знань 01 Освіта/Педагогіка. Переяслав: ФОП Домбровська Я. М., 2021. 177 с.
Дяченко Тетяна, Довгопола Людмила Формування генетичних понять у здобувачів профільної освіти в процесі вивчення теми: «Закономірності успадкування ознак». Проблеми та перспективи розвитку природничої освіти: збірник наукових праць / наук. ред. Ю. П. Шапран, укл. Л. І. Довгопола. Переяслав (Київ. обл.): Домбровська Я. М. 2023. С. 151–161.
Комарова О. В. Теорія і практика формування системи знань старшокласників із загальної біології: монографія. Кривий Ріг: Видавничий дім, 2017. 212 с.
Куликівська К. Л., Мельниченко Р. К. Формування біологічних понять при вивченні теми «Спадковість і мінливість». Реалізація наступності в природничій освіті: реалії та перспективи : збірник науково-методичних праць. 2018. С.139–141.
Логвіна-Бик Т. А. Педагогічне керівництво диференційованим навчанням учнів середніх і старших класів (на прикладі предметів біологічного циклу): автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.01 Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова. Київ, 1999. 16 c.
Мироненко І. В. Загальнобіологічні поняття як складова сучасного курсу біології. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. Вип. 53, 2016, С. 148–154.
Цуруль О. А. Формування в учнів біологічних понять: психолого-педагогічні засади та методичні особливості : навч.-метод. посібник. Київ : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2004. 247 с.