A MODERN LESSON OF PHYSICAL CULTURE IN THE CONDITIONS OF THE CONCEPT OF THE NEW UKRAINIAN SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2024-5-12

Keywords:

physical education lesson, competency-based approach, person-oriented learning, students of basic secondary education.

Abstract

The article describes modern approaches to physical education lessons in the conditions of the Concept of the New Ukrainian School. Attention is focused on the purpose of the educational field of physical culture, outlined in the State Standard of Basic Secondary Education. The requirements for mandatory learning outcomes aimed at the formation of the mental and socio-psychological sphere, the involvement of students in systematic physical education classes, their mastery of the technique of performing physical exercises, and awareness of the importance of sports for maintaining a proper state of health have been analyzed. The importance of the formation of health-preserving competence is emphasized. The purpose of the article is to outline the specifics of conducting physical education lessons at the adaptation stage of training for students of basic secondary education (5th grade). Modern scientific works on the research problem are analyzed, the requirements for physical culture lessons, their educational and developmental direction are singled out, some modern educational technologies that are in use are described, the importance of the interaction of the teacher and the teacher's assistant when conducting the specified lessons in classes with inclusive education is indicated. The authors of the article considered certain aspects that determine the specifics of the physical education lesson in the 5th grade of general secondary education institutions. Emphasis is placed on the program requirements, which are based on the application of innovative teaching methods, adherence to interdisciplinary connections, competence and activity approaches, application of the principles of practice-oriented learning, connection with life, etc. It is offered to use the methods of emotional warm-up, team interaction, story role-playing in the lessons, and examples of the practical implementation of the methods in the process of working on variable modules in athletics and mobile games are given. It is emphasized that the system of work in physical culture lessons is focused not only on the development of physical qualities, improving the functioning of the body, but also on the formation of strong-willed, moral and ethical values of the individual.

References

Державний стандарт базової середньої освіти. URL: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886/ (дата звернення: 19.10.2024)

Методичний путівник Нової української школи: фізична культура : зб. метод. матеріалів / О. А. Качан, Д. С. Кудрявець, М. О. Вольвак. Краматорськ, 2021. 62 с.

Модельна навчальна програма «Фізична культура. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти. Педан О. С., Коломоєць Г. А., Боляк А. А., Ребрина А. А., Деревянко В. В., Стеценко В. Г., Остапенко О. І., Лакіза О. М., Косик В. М. та інші. Міністерство освіти і науки України. 17.08.2022. URL: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programy . html

Моїсеєв С. О., Гузар В. М., Шалар О. Г. Концептуальні засади розвитку предметних компетентностей учнів 1-4 класів на уроках фізичної культури в Новій українській школі. Педагогічний альманах. 2019. Випуск 43. С.45-56.

Нова українська школа: методика навчання фізичної культури у 1–4 класах закл. заг. сер. освіти : навч.-метод. посіб. / А. А. Боляк, Г. А. Коломоєць, А. А. Ребрина, Н. Л. Боляк. К. : Видав ничий дім «Освіта», 2021. 160 с.

Нова українська школа: порадник для вчителя / Під заг. ред. Бібік Н. М. К.: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. 206 с.

Смеречак Л. І., Хемич Н. М. Особливості співпраці вчителя та асистента вчителя. Смеречак, Л., Хемич, Н. (2024). Особливості співпраці вчителя та асистента вчителя. Scientific Collection «InterConf», (190), 90–93. Retrieved from URL: https://archive.interconf.center/index.php/conference-proceeding/article/view/ 5517

Цибульська В. В., Суханова Г. П. Застосування нових форм навчання щодо реалізації змісту реформи Нової української школи. Матеріали ІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю «Інтеграція українських наукових досліджень в міжнародний простір: регіональний аспект» / Уклад.: Л. І. Полякова, В. В. Цибульська, О. В. Непша [Електронне видання]. Дніпро: «Середняк Т. К.», 2024. С. 454-459.

Язловецька О. В. Використання технологій здоров’язбереження на уроках фізичної культури.. Новації, практики та перспективи розвитку фізичної культури і спорту в умовах воєнного стану: матеріали VІ Всеукр. наук.-практ. семінару з міжнародною участю, 6 квітня 2023 р. та І Всеукр. студ. наук.-практ. семінару з міжнародною участю, 7 квітня 2023 р. (електронне видання). Кропивницький : Видавець Лисенко В. Ф., 2023. С.133-138.

Published

2024-11-07

Issue

Section

SECTION 4 THEORY AND METHODS OF TEACHING PHYSICAL CULTURE AND SPORTS