STUDENT-CENTRISM AS A “CORNERSTONE” OF THE BOLOGNA PROCESS GOALS AND OBJECTIVES IMPLEMENTATION
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2023-2-2Keywords:
student-centrism, modernization of higher education, Bologna processAbstract
With the beginning of the third millennium the systematic renewal of higher education in Ukraine within the context of the Bologna process takes place. Reforming took place in various aspects of higher school functioning: philosophical- methodological, educational-scientific, social-cultural, psychological-pedagogical, organizational-management, educational-methodical, etc. The analysis of the reforms dynamics allows us to ascertain significant shifts in educational programs, in the organization of the information and educational environment for their realization based on the implementation of six key goals. The article examines the stages of development of the concept of "student-centrism" in the context of the Bologna process goals and objectives implementation, its evolution: from emphasizing the subjectivity of degree holders to the formation of a dynamic student-centered educational environmnet. The author evaluates the results of higher education modernization in the context of student-centeredness, as one of the key principles of reforming higher education in Ukraine in the context of the Bologna process.
References
Основні засади розвитку вищої освіти України в контексті Болонського процесу (документи і матеріали 2003–2004 рр.) / За ред. Кременя В.Г. Тернопіль: Вид-во ТДПУ, 2004. 147 с.
Постанова Кабінету Міністрів України від 12 листопада 1997 р. № 1260 «Про документи про освіту та вчені звання». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1260-97-%D0%BF#Text
Указ президента України «Про Національну доктрину розвитку освіти». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/347/2002#Text
Постанова Кабінету Міністрів України від від 19 серпня 2002 р «Про затвердження заходів з реалізації Національної доктрини розвитку освіти на 2002-2004 роки». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1223-2002-%D0%BF#Text
Вища освіта України і Болонський процес / Степко М.Ф., Болюбаш Я.Я., Шинкарук В.Д., Грубінко В.В., Бабин І.І. Навчальна програма. Київ –Тернопіль: Вид-во ТДПУ ім. В.Гнатюка, 2004. 18 с.
Закон України «Про вищу освіту» (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2002). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2984-14#Text