ДІЯЛЬНІСНО-ОРІЄНТОВАНЕ НАВЧАННЯ В НІМЕЧЧИНІ ТА УКРАЇНІ: ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ ОРГАНІЗАЦІЙНИХ ТА МЕТОДИЧНИХ АСПЕКТІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2024-4-6Ключові слова:
діяльнісно-орієнтоване навчання, середня школа, іноземна мова, навчання читання, LATILL, модель навчання, НімеччинаАнотація
Стаття присвячена опису можливостей для вивчення іноземних мов, які відкриває діяльнісно-орієнтоване навчання, оскільки воно забезпечує велику рухливість, гнучкість та адаптивність освіти в сучасних умовах. Це є однією з умов формування мобільності учнів у майбутній професійній діяльності. У рамках нашого дослідження вивчається діяльнісно-орієнтоване навчання у школах Німеччини, німецька модель «навчання, орієнтованого на діяльність учнів», та досвід даного дослідження для освіти в Україні. Суперечливий розвиток економічних відносин в Україні виправдовує необхідність осмислення історичного досвіду підготовки учнів до іншомовного спілкування, пошуку пріоритетних напрямів сучасної професійно-педагогічної діяльності, вивчення зарубіжної практики в цій галузі. З огляду на особливості історично сформованих ділових і культурних зв’язків між Україною та Німеччиною й різних форм ділової взаємодії між двома країнами, наочними прикладами якого є високий рівень розвитку україно-німецьких відносин у галузі економіки та німецько-українські проекти з навчання іноземної мови, зокрема LATILL, зростає значення порівняльного аналізу систем навчання Німеччини та України. Аналіз саме німецької моделі навчання обумовлений також тим, що Німеччина є економічно високо розвиненою країною. У ході дослідження було вивчено одну з моделей навчання, застосовуваних у західній практиці, зокрема в Німеччині, – навчання, орієнтоване на діяльність майбутнього фахівця. Це один із методів навчання навичкам прийняття рішень самими учнями та самостійного вирішення проблем, що відіграє важливу роль у розвитку економіки країни. На основі німецької моделі нами розроблено діяльнісно-орієнтовану модель навчання читання іноземною мовою учнів середньої школи. Нами було проведено дослідно-пошукову роботу та проаналізовано її результати. Зокрема, визначено значущість діяльнісно-орієнтованого підходу у навчанні читання іноземною мовою та виявлено вихідний рівень сформованості цих навичок. У ході дослідження з’ясувалося, що для вдосконалення навчання читання іноземною мовою необхідні використання нових форм, методів та технологій, інтеграція природничих, економічних та гуманітарних знань, а також структурування матеріалу. Введення диференційованого підходу до вибору текстів також сприятиме підвищенню ефективності навчання читання іноземною мовою.
Посилання
Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання. URL: http://www.khotiv-nvk.edukit.kiev.ua/Files/downloads/ zagalnoyevrop_rekom.pdf (дата звернення 26.07.2024)
Полонська Т. К. Сутність компетентнісно орієнтованого навчання іноземних мов у початковій школі. Педагогічна освіта: теорія і практика: збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інститут педагогіки НАПН України. №22. 2017. Ч. 2. С. 294–300.
Редько В. Г. Дидактичне моделювання мовленнєвих ситуацій як засобів компетентнісно орієнтованого навчання іноземних мов у закладах загальної середньої освіти. Український педагогічний журнал. № 1. 2021. С. 30–42.
Чорній В. Діяльнісно-орієнтований підхід у вивченні іноземної мови, його функціонування для отримання кінцевого результату – спілкування комунікації. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems. № 5. 2021. С. 696–700.
AI-based platform for accessing level-appropriate texts on specific topics. URL: https://latill.eu/ (дата звернення 26.07.2024)
Bund-Länder-Kommission für Bildungsplanung und Forschungsförderung. Geschäftsstelle. URL: http://www.blk-bonn.de/papers/jb2002.pdf (дата звернення 26.07.2024)
Council of Europe: Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment (CEFR). Companion Volume with New Descriptors. URL: https://rm.coe.int/common-europeanframework-of-reference-for-languages-learning-teaching/16809ea0d4 (дата звернення 26.07.2024)
Enhancing Adaptive Teaching of Reading Skills Using Digital Technologies: The LATILL Project DOI:10.1007/978-981-99-0942-1_115 (дата звернення 26.07.2024)
History of vocational education and training in Europe: from divergence to convergence. https://www.cedefop.europa.eu/files/32-en.pdf (дата звернення 26.07. 2024)
Johann Fischer. The underlying action-oriented and task-based approach of the CEFR and its implementation in language testing and assessment at university Language Learning in Higher Education, 10(2), 2020. P. 301–316.
Kienberger, M. et al. Enhancing Adaptive Teaching of Reading Skills Using Digital Technologies: The LATILL Project. In: García-Peñalvo, F.J., García-Holgado, A. (eds) Proceedings TEEM 2022: Tenth International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality. TEEM 2022. Lecture Notes in Educational Technology. Springer, Singapore. 2023. URL: https://doi.org/10.1007/978-981-99-0942-1_115
Pyliavets, M., Protas, O., Martynens, L., Lyashkevich, A., Babyshena, M., Chumak, L., & Lazorko, O. A. Comparative Analysis of Peculiarities of Vocational Education in Ukraine and Germany. Revista Românească pentru Educaţie Multidimensională. 12(3), 2020. P. 200–212.