ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ В КОНТЕКСТІ ІДЕЙ ГУМАНІСТИЧНОЇ ОСВІТНЬОЇ ПАРАДИГМИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2024-4-14

Ключові слова:

гуманістична освітня парадигма, освітній процес, професійна підготовка, професійна компетентність, майбутні вихователі, заклад дошкільної освіти

Анотація

У статті розкрито сутність гуманістичної освітньої парадигми, яка є важливою складовою професійної підготовки майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти, що передбачає першорядну увагу психологічному стану здобувачів вищої освіти, турботу про створення умов для всебічного розвитку особистості, що сприятимуть самовдосконаленню та розвитку критичного мислення. Розглянуто погляди науковців на проблему гуманізації освітньої підготовки майбутніх вихователів, формування та розвиток особистості майбутнього вихователя, формування його професійної компетентності для здійснення майбутньої ефективної професійної діяльності в сучасних закладах дошкільної освіти, формування пізнавальної самостійності, готовність до прогностичної діяльності та інноваційної педагогічної діяльності, формування професійно-етичної компетентності та професійної культури майбутніх вихователів. Виокремлено пріоритети гуманістичної освіти, принципи та шляхи їх реалізації, зокрема: максимально самостійне навчання здобувачів, зв’язок з життям та інтересами здобувачів, використання освітнього досвіду, навчання впродовж життя. Визначено структурованість підготовки майбутніх вихователів як невід’ємної частини культури та освіти, базової основи для формування освітніх, організаційних, рефлексивних, комунікативних умінь, що сприяють становленню педагогічної культури та майстерності майбутніх вихователів. Проаналізовано методологічні положення гуманістичної парадигми у процесі підготовки майбутніх фахівців, що передбачають: врахування унікальності особистості, скоригованих підходів для конкретного здобувача та конкретної освітньої ситуації; активну участь в освітньому процесі, оцінку та самооцінку отриманих результатів у процесі спільного проєктування освітнього процесу, створення навчальних планів, вибору начальних дисциплін; використання індивідуальних можливостей при досягненні цілей підготовки майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти; осмисленість міжособистісної комунікації викладачів з майбутніми фахівцями для досягнення спільних цілей; забезпечення викладачами таких умов, які допоможуть здобувачам навчитися використовувати отримані знання, свій інтелект, емоції, інтуїцію для вирішення проблем, прийняття рішень чи пізнання світу, сформувати професійні компетентності та готовність до роботи в закладі дошкільної освіти.

Посилання

Атрощенко Т. О., Попович О. М. Характеристика фахової компетентності як індикатора професійного становлення майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти. Актуальні проблеми навчання і виховання в умовах інтеграційних процесів в освітньому та науковому просторі : зб. тез доповідей V всеукр. наук.- практ. Інтернет-конф. (Мукачево, 4 лист. 2022 р.). Мукачево : МДУ, 2022. С. 97–101.

Бєлєнька Г. В. Формування професійної компетентності сучасного вихователя дошкільного навчального закладу: [моногр.]. Київ: Університет, 2011. 320 с.

Бєлєнька Г. В. Підготовка вихователів дітей дошкільного віку: вектор євроінтеграції. Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2021. № 35 (1). С. 30–35.

Кадемія М. Ю. Інформаційно-комунікаційні технології навчання: словник термінів. Львів : СПОЛОМ, 2009. 260 с.

Машовець М. А. Підготовка сучасного педагога дітей дошкільного віку в умовах мінливого соціуму. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2015. № 4(48). С. 339–347.

Поліщук О.М. Ресурси саморозвитку особистості. Психологія саморозвитку особистості: збірник наукових праць. Чернівці – Київ, 2016. 284 с.

Попович Оксана Теоретико-методологічні засади формування соціальної компетентності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти в умовах сучасних викликів. Молодь і ринок : щомісячний науково-педагогічний журнал. Дрогобич, 2024. № 3(223). С. 41–45.

Rogers C. R. Freedom to Learn by Freiberg. H. Jerome. [1994, 3rd Edition.]. 406 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-24

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 4 ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА НАВЧАННЯ