ОСОБИСТІСНО ОРІЄНТОВАНА ТЕХНОЛОГІЯ НАВЧАННЯ В ПРАКТИЦІ РОБОТИ АСИСТЕНТА ВЧИТЕЛЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2023-1-1Ключові слова:
дитина з інтелектуальними порушеннями, особистісно орієнтована технологія навчання, інклюзивне навчання, педагогіка партнерства, методи навчанняАнотація
У статті розкрито методи особистісно орієнтованої технології навчання та їх застосування у практиці роботи вчителя, асистента вчителя початкової школи. У центрі особистісно орієнтованої технології є дитина, її здібності, інтереси, застосування методів, прийомів, що мотивують її до навчання і забезпечать формування ключових та предметних компетентностей. Для навчання, виховання та розвитку дитини з особливими освітніми потребами треба забезпечити комфортні психолого-педагогічні умови, над чим повинна працювати команда супроводу. З’ясовано принципи особистісно орієнтованого навчання, серед яких: принцип неповторності кожної дитини; принцип визнання відсутності нездібних дітей; принцип урахування нерівності розумових здібностей дітей; принцип індивідуалізації навчально-виховного процесу; принцип урахування індивідуальних особливостей учнів; принцип отримання позитивних відчуттів від навчання та ін. Наведено приклади застосування методів особистісно орієнтованої технології у навчанні дітей з інтелектуальними порушеннями у початковій школі: ігрових (охоплюють різні сфери розвитку дитини з ІП: пізнавальну, естетичну, етичну й дають можливість для самовираження, рефлексії); тренувальних вправ (спрямовані на розвиток довільної уваги, дрібної моторики); метод наслідування (сприяє формуванню в учня з ІП пізнавальних умінь, інтересів); моделювання (моделювання ситуації поведінки на вулиці, у друзів, у школі). Відзначено, що у разі застосування лего-конструктора реалізуються принципи природовідповідності (враховується вік дитини); систематичності, повторюваності та наочності навчання; співробітництва. Акцентовано увагу на тому, що тільки у спільній діяльності у процесі реалізації принципів дитиноцентризму, педагогіки партнерства можна досягти успіхів. За особистісно орієнтованої технології навчання учень є суб’єктом освіти (у супроводі асистента вчителя); учитель виконує консультативну навчальну роль, асистент учителя й команда супроводу ‒ спрямовують діяльність дитини з ІП на особистісний її розвиток.
Посилання
Дятко Г. Впровадження особистісно орієнтованого навчання на уроках рідної мови в початковій школі. Рідне слово в етнокультурному вимірі. 2012. С. 395‒402.
Мазайкіна І.О. Формування готовності майбутніх учителів до застосування особистісно орієнтованих педагогічних технологій навчання іноземних мов у професійній діяльності : дис. … канд. пед. н. (доктора філософії) за спец. : 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти». Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, МОН України, Вінниця, 2018. 259 с.
Освітні технології : навчально-методичний посібник / за заг. ред. О.М. Пєхоти. Київ : А.С.К., 2001. 256 с.
Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII. Відомості Верховної Ради (ВВР). 2017. № 38–39. Ст. 380. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19.
Савченко О.Я. Особистісно орієнтовне спілкування. Навчання і виховання учнів 3 класу. Київ : Поч. школа. 2004. С. 12–18.
Теорія і практика інклюзивної освіти : навчально-методичний посібник. / Упорядник Бондар К.М. 2-ге вид., доп. Проєкт «Підтримка інклюзивної освіти у м. Кривий Ріг», 2019. 170 с.