DEVELOPMENT OF CRITICAL THINKING OF STUDENTS DURING THE STUDIES OF NATURAL DISCIPLINES
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2024-4-13Keywords:
portfolio, portfolio technology, project technology, manufacturability criteria,Abstract
The article is devoted to researching the peculiarities of portfolio technology through the organization of project activities. The essence of the concept of "portfolio" is considered. The analysis of the views of scientists regarding the understanding of the portfolio was carried out. It was determined that the use of pedagogical technologies in the educational process creates prerequisites for improving the quality and effectiveness of education due to compliance with their methodological requirements and technological criteria. Attention is focused on methodological requirements, which act as criteria for the technologability of pedagogical technologies: systematicity, scientificity, structuredness, procedurality. The main criteria of portfolio technology in the context of project activity are highlighted and characterized, such as: conceptuality, systematicity, structuredness, economy, reproducibility. The content of the portfolio is demonstrated, which consists of three blocks (conceptual, procedural and substantive, effective) that reflect the relevant stages of the project (preparatory, implementation, final). The conceptual block contains: a brief description of the problem; materials of used sources and literature; the goal, task of the project; methods, research methods. The process-content block of the portfolio is a kind of accumulator of works that give an idea of the progress of the research. The resulting block displays materials related to the conclusions of the project work. The "business card" of the portfolio of the educational project was developed, its structural components (purpose, functions, tasks, content, typology, methods, means, components, evaluation criteria, principles, result) were considered, and a scheme of the specified sample was presented. It has been proven that all the elements of the business card of the educational project portfolio are interconnected and mutually determined, which confirms their integrity and systematicity. The successful development, implementation and use of a portfolio is an important tool in the process of planning and organizing the project activity of an education seeker in educational institutions.
References
Бабенко В.В. Застосування технології портфоліо у навчанні стилістики майбутніх учителів української мови і літератури. Вища освіта україни у контексті інтеграції до європейського освітнього простору. 2019. № 6. Кн. 2. Т. І (79). С. 138–148. URL: https://osvita.eeipsy.org/index.php/eeip/article/view/268 (дата звернення: 08.07.2024).
Василенко Н.В. Технологія портфоліо як засіб розвитку професійної соціокомунікативної компетентності педагога. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2011. Вип. 28. С. 80–88. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Sitimn_2011_28_19 (дата звернення: 08.07.2024).
Велика українська енциклопедія. URL: http://vue.gov.ua (дата звернення: 06.07.2024).
Долженков О.О., Постоян Т.Г. Технологія портфоліо в аспекті автентичного оцінювання результатів професійної підготовки майбутніх фахівців. 2015. Наука і освіта. № 5. С. 31–36. URL: https://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/doc/2015/JRN_5/8.pdf (дата звернення: 09.07.2024).
Ісаєва О.С., Алексєєва Р. Е-портфоліо вчителя середньої школи як технологія професійного зростання. Молодь і ринок. 2021. Вип. 2(188). С. 55–59. URL: http://mir.dspu.edu.ua/article/view/230489/229462 (дата звернення: 09.07.2024).
Магрламова К.Г. Портфоліо як засіб формування професійної компетентності майбутнього лікаря. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2019. Т. 2 (Вип.60). С. 9–12. URL: http://nc-s5.npu.edu.ua/article/view/207040 (дата звернення: 08.07.2024).
Мельниченко Р.К. Застосування технології портфоліо при підготовці вчителя біології. Нові технології навчання. 2019. Вип. 92. С. 203–210. URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/31198 (дата звернення: 08.07.2024).
Моргунова Н.С. Мовне портфоліо як інструмент самооцінки досягнень студентів у процесі навчання української мови як іноземної. Педагогіка та психологія. 2015. Вип. 51. С. 66–75. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpkhnpu_ped_2015_51_10 (дата звернення: 08.07.2024).
Нечипорук Л.В. Портфоліо-технологія як інноваційна особистісно орієнтована технологія навчання у ВНЗ. Нова педагогічна думка. 2014. № 1. С. 22–25. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npd_2014_1_7 (дата звернення: 10.07.2024).
Панова Н. Формування технологічної компетентності учителів іноземної мови як пріоритетний напрям підготовки у закладах вищої педагогічної освіти за відповідною спеціальністю. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. 2019. Вип. 2. С. 260–270. URL: https://doi.org/10.31494/2412-9208-2019-1-2 (дата звернення: 08.07.2024).
Портфоліо Вікіпедія – вільна енциклопедія. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki / Портфоліо (дата звернення: 06.07.2024).
Пригодій М.А., Гуржій А.М., Радкевич О.П., Кононенко А.Г., Гуменний О.Д. Технологія створення цифрового портфоліо здобувачів професійної (професійно-технічної) та фахової передвищої освіти: методичні рекомендації. Київ : Інститут професійної освіти НАПН України, 2022. 81 с.
Романюк Р.К. Методичне портфоліо як ефективна технологія підготовки майбутніх учителів дисциплін природничо-математичного циклу. Підготовка майбутніх учителів фізики, хімії, біології та природничих наук в контексті вимог нової української школи: матеріали ІV Міжнар. наук-практ. конф. (м. Тернопіль, 26–27 трав. 2022 р.) С. 49–52. URL: http://eprints.zu.edu.ua/34085/1/Romanjuk.pdf (дата звернення: 10.07.2024).
Словник іншомовних слів уклад.: С.М. Морозов, Л.М. Шкарапута. Київ: Наукова думка, 2000. 680 с.
Терещук А. І. Проєктна технологія як інноваційна складова технологічної підготовки учнів старшої школи. Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти. Зб. наук. праць: Наукові записки Рівненського державного гуманітарного університету. Вип. 12 (55). Ч. 2. 2015. 616 с.
Терещук А.І., Абрамова О.В. Використання навчальної технології портфоліо у процесі підготовки майбутніх учителів трудового навчання до організації проєктної діяльності учнів. Наукові записки [Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка]. Серія: Педагогічні науки. 2020. Вип. 79. С. 74–78. URL : https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/bitstream/123456789/3534/1/Kucsaj_T_Kucsaj_O_Marinec_N_Zastosuvannia_smart_tekhnolohii_v_pidhotovtsi_maibutnikh_2020.pdf (дата звернення: 09.07.2024).
Шехавцова С.О. Технологія портфоліо як показник самоосвітньої діяльності суб’єктів педагогічного процесу. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 2013. Вип. 18 (277). Ч. 3. С. 135–144. URL: http://hdl.handle.net/123456789/2391 (дата звернення: 08.07.2024).
Ясинська Е.Ц., Навчук І.В., Литвинюк Н.Я., Миронюк М.Б. Технологія портфоліо як інноваційна складова модернізації професійно-педагогічного процесу у вищих навчальних закладах. Перспективи та інновації науки. (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»). 2023. № 10 (28). С. 524–535. URL: http://perspectives.pp.ua/index.php/pis/issue/view/153/24 (дата звернення: 10.07.2024).