НАВЧАЛЬНА ТЕХНОЛОГІЯ ПОРТФОЛІО У КОНТЕКСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ ПРОЄКТНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СТУДЕНТІВ

Автор(и)

  • Олена Анатоліївна Іванова Відокремлений структурний підрозділ «Фаховий коледж харчових технологій та підприємництва Дніпровського державного технічного університету» https://orcid.org/0000-0002-9251-832X

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2024-4-13

Ключові слова:

портфоліо, технологія портфоліо, проєктна технологія, критерії технологічності, «візитна картка» портфоліо навчального проєкту

Анотація

Стаття присвячена дослідженню особливостей технології портфоліо через організацію проєктної діяльності. Розглянуто сутність поняття «портфоліо». Здійснено аналіз поглядів науковців щодо розуміння портфоліо. Визначено, що використання педагогічних технологій в освітньому процесі створює передумови для підвищення якості й результативності навчання за рахунок відповідності їх методологічним вимогам, критеріям технологічності. Зосереджено увагу на методологічних вимогах, які виступають критеріями технологічності педагогічних технологій: системність, науковість, структурованість, процесуальність. Виділено та охарактеризовано основні критерії технології портфоліо в контексті проєктної діяльності, такі як: концептуальність, системність, структурованість, економічність, відтворюваність. Продемонстровано вміст портфоліо, яке укладене з трьох блоків (концептуальний, процесуально-змістовий, результативний), що відображають відповідні етапи проєкту (підготовчий, етап реалізації, підсумковий). Концептуальний блок містить: стислий опис проблеми; матеріали використаних джерел та літературу; мету, завдання проєкту; методи, методики дослідження. Процесуально-змістовний блок портфоліо – це своєрідний нагромаджувач робіт, які дають уявлення про перебіг дослідження. Результативний блок демонструє матеріали щодо висновків проєктної роботи. Розроблено «візитну картку» портфоліо навчального проєкту, розглянуто її структурні компоненти (мета, функції, завдання, зміст, типологія, методи, засоби, компоненти, критерії оцінювання, принципи, результат), подано схему означеного зразка. Доведено, що всі елементи візитівки портфоліо навчального проєкту взаємопов’язані і взаємозумовлені, що підтверджує їхню цілісність і системність. Вдала розробка, введення у дію та використання портфоліо – важливий інструмент у процесі планування та організації проєктної діяльності здобувача освіти у закладах освіти.

Посилання

Бабенко В.В. Застосування технології портфоліо у навчанні стилістики майбутніх учителів української мови і літератури. Вища освіта україни у контексті інтеграції до європейського освітнього простору. 2019. № 6. Кн. 2. Т. І (79). С. 138–148. URL: https://osvita.eeipsy.org/index.php/eeip/article/view/268 (дата звернення: 08.07.2024).

Василенко Н.В. Технологія портфоліо як засіб розвитку професійної соціокомунікативної компетентності педагога. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2011. Вип. 28. С. 80–88. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Sitimn_2011_28_19 (дата звернення: 08.07.2024).

Велика українська енциклопедія. URL: http://vue.gov.ua (дата звернення: 06.07.2024).

Долженков О.О., Постоян Т.Г. Технологія портфоліо в аспекті автентичного оцінювання результатів професійної підготовки майбутніх фахівців. 2015. Наука і освіта. № 5. С. 31–36. URL: https://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/doc/2015/JRN_5/8.pdf (дата звернення: 09.07.2024).

Ісаєва О.С., Алексєєва Р. Е-портфоліо вчителя середньої школи як технологія професійного зростання. Молодь і ринок. 2021. Вип. 2(188). С. 55–59. URL: http://mir.dspu.edu.ua/article/view/230489/229462 (дата звернення: 09.07.2024).

Магрламова К.Г. Портфоліо як засіб формування професійної компетентності майбутнього лікаря. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2019. Т. 2 (Вип.60). С. 9–12. URL: http://nc-s5.npu.edu.ua/article/view/207040 (дата звернення: 08.07.2024).

Мельниченко Р.К. Застосування технології портфоліо при підготовці вчителя біології. Нові технології навчання. 2019. Вип. 92. С. 203–210. URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/31198 (дата звернення: 08.07.2024).

Моргунова Н.С. Мовне портфоліо як інструмент самооцінки досягнень студентів у процесі навчання української мови як іноземної. Педагогіка та психологія. 2015. Вип. 51. С. 66–75. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpkhnpu_ped_2015_51_10 (дата звернення: 08.07.2024).

Нечипорук Л.В. Портфоліо-технологія як інноваційна особистісно орієнтована технологія навчання у ВНЗ. Нова педагогічна думка. 2014. № 1. С. 22–25. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npd_2014_1_7 (дата звернення: 10.07.2024).

Панова Н. Формування технологічної компетентності учителів іноземної мови як пріоритетний напрям підготовки у закладах вищої педагогічної освіти за відповідною спеціальністю. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. 2019. Вип. 2. С. 260–270. URL: https://doi.org/10.31494/2412-9208-2019-1-2 (дата звернення: 08.07.2024).

Портфоліо Вікіпедія – вільна енциклопедія. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki / Портфоліо (дата звернення: 06.07.2024).

Пригодій М.А., Гуржій А.М., Радкевич О.П., Кононенко А.Г., Гуменний О.Д. Технологія створення цифрового портфоліо здобувачів професійної (професійно-технічної) та фахової передвищої освіти: методичні рекомендації. Київ : Інститут професійної освіти НАПН України, 2022. 81 с.

Романюк Р.К. Методичне портфоліо як ефективна технологія підготовки майбутніх учителів дисциплін природничо-математичного циклу. Підготовка майбутніх учителів фізики, хімії, біології та природничих наук в контексті вимог нової української школи: матеріали ІV Міжнар. наук-практ. конф. (м. Тернопіль, 26–27 трав. 2022 р.) С. 49–52. URL: http://eprints.zu.edu.ua/34085/1/Romanjuk.pdf (дата звернення: 10.07.2024).

Словник іншомовних слів уклад.: С.М. Морозов, Л.М. Шкарапута. Київ: Наукова думка, 2000. 680 с.

Терещук А. І. Проєктна технологія як інноваційна складова технологічної підготовки учнів старшої школи. Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти. Зб. наук. праць: Наукові записки Рівненського державного гуманітарного університету. Вип. 12 (55). Ч. 2. 2015. 616 с.

Терещук А.І., Абрамова О.В. Використання навчальної технології портфоліо у процесі підготовки майбутніх учителів трудового навчання до організації проєктної діяльності учнів. Наукові записки [Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка]. Серія: Педагогічні науки. 2020. Вип. 79. С. 74–78. URL : https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/bitstream/123456789/3534/1/Kucsaj_T_Kucsaj_O_Marinec_N_Zastosuvannia_smart_tekhnolohii_v_pidhotovtsi_maibutnikh_2020.pdf (дата звернення: 09.07.2024).

Шехавцова С.О. Технологія портфоліо як показник самоосвітньої діяльності суб’єктів педагогічного процесу. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 2013. Вип. 18 (277). Ч. 3. С. 135–144. URL: http://hdl.handle.net/123456789/2391 (дата звернення: 08.07.2024).

Ясинська Е.Ц., Навчук І.В., Литвинюк Н.Я., Миронюк М.Б. Технологія портфоліо як інноваційна складова модернізації професійно-педагогічного процесу у вищих навчальних закладах. Перспективи та інновації науки. (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»). 2023. № 10 (28). С. 524–535. URL: http://perspectives.pp.ua/index.php/pis/issue/view/153/24 (дата звернення: 10.07.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-24

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 4 ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА НАВЧАННЯ