FORMATION OF A MEDICAL EMPLOYEE'S BUSINESS SPEAKING CULTURE

Authors

  • O. I. Novitska Ternopil National Medical University named after I. I. Gorbachev of the Ministry of Health of Ukraine
  • K. L. Stefanyshyn Ternopil National Medical University named after I. I. Gorbachev of the Ministry of Health of Ukraine https://orcid.org/0000-0001-5454-8942

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2024-5-9

Keywords:

medical worker, business speech, speech culture, professional language, communication.

Abstract

The article substantiates the importance of the culture of professional speech of a medical worker for establishing contact and friendly relations with patients and colleagues. It is highlighted that the medical professional language is formed and based on the norms of general literary language: accentuation, phonetic, grammatical, lexical and stylistic, recorded in general language dictionaries. It was found that the duty of the future doctor is not only to organize the treatment process, but also to communicate directly with patients, relatives, friends and colleagues of patients. Communication with the patient is one of the most important features in the profession of a doctor. A person who comes to a doctor trusts him with his health, his life, his mind and his feelings. This is why the ethics of the doctor-patient or nurse-patient relationship is so important, because the role of the "man in the white coat" and the degree of trust he engenders can be crucial to the success of treatment. In communication, the entire system of human attitudes towards other people is realized. Modern science considers communication as an exchange of information, interaction, perception of a person by a person. Communication covers various spheres of social interaction of people, in particular professional. Considered important components, conditions and principles affecting the formation of the culture of the professional language of doctors (correctness, literacy, meaningfulness, logic, richness of language, appropriateness and integrity of speech, expressiveness and intonation of speech, independence and others). In order to fully communicate with the patient, the doctor must have the necessary vocabulary and be able to construct sentences correctly, that is, it is appropriate to use a variety of language means, speech techniques, and etiquette forms, which are effective both in personal communication and in collective communication with colleagues and patients. It has been proven that the word plays an extremely important role in the doctor's speech. The doctor must possess language culture; that is, to possess the norms of the literary language at all linguistic levels, in oral and written form, the ability to use linguistic stylistic means in accordance with the conditions and goals of communication, conveying a certain psychocultural context.

References

Антисуржик: Вчимося ввічливо поводитися і правильно говорити. Посібник за ред. О. Сербенської. Львів: Світ. 1994. 152 с.

Берегова Г. Д. Формування культури мовлення студентів-аграрників в умовах нижньонаддніпрянських говірок: дис. … канд. пед. наук : 13.00.02. Херсонський державний університет. Херсон, 2002. 245 с.

Бруннер Ріхард. Мова лікаря та мова пацієнта. Праці НТШ. Медичні науки Том 54. № 2. 2018. С.16–25.

Гриценко Т.Б. Українська мова за професійним спрямуванням. Навч. пос. Київ: Центр учбової літератури, 2010. 624 с.

Гуменна І. Р. Комунікативна компетентність як одна зі складових професійної культури майбутніх лікарів. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Вип. 29. 2013. С. 42 – 45.

Зайцева І. В., Медвідь А. М. Культура фахового мовлення працівників податкової служби. Навчальний посібник. Ірпінь: Національний університет ДПС України, 2009. 304 с.

Лісовий М. І. Формування професійного мовлення майбутніх медичних працівників у вищих медичних навчальних закладах : дис. … кандидата пед. наук : 13.00.04 .Вінниця, 2006. 192 с.

Лучкіна Л. В. Формування мовленнєвої культури майбутніх учителів загальноосвітніх дисциплін: дис… канд. пед. наук. К., 2000. 232 с.

Мацько Л. Матимемо те, що зробимо. Дивослово. 2001. № 9. С.2–3.

Медвідь А. М. Спілкування в системі культури фахового мовлення медичних працівників. Практикум з ділової української мови. Київ: Здоров’я, 2002. 224 с.

Михалюк М. Українська мова професійного спілкування. Дивослово. 2004. №6. С. 33–38.

Момот В. М. Формування професійно зорієнтованого мовлення у студентів технікумів і коледжів технічного профілю: дис... канд. пед. наук. К., 2002. 185 с.

Романова Л. Я. Формування професійного функціонального мовлення учнів ліцею при вивченні економічних дисциплін: дис… канд. пед. наук. – К., 2000. 222 с.

Тоцька Н.Л. Формування професійно зумовленого мовлення студентів технічного ВНЗ (з технологічних спеціальностей легкої промисловості): дис… канд. пед. наук. Херсон, 2001. 215 с.

Туровська І. О. Формування професійної мовленнєвої компетентності майбутніх медичних працівників. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://f.mcollege.rv.ua/images/metod_kabinet/komferemc/turovska.pdf

Шумовецька С.П. Формування мовної культури особистості у військовому вузі: дис... канд. пед. наук. Хмельницький, 1999. 167 с.

Published

2024-11-07

Issue

Section

SECTION 3 THEORY AND TEACHING METHODS