STRUCTURE OF SUBJECT-METHODICAL COMPETENCE OF FUTURE PHYSICAL EDUCATION TEACHER

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2024-5-11

Keywords:

subject-methodical competence, future teacher, physical education, structure, structural components.

Abstract

The problem of forming a professionally competent future physical education teacher capable of working in conditions of constant updating of the content of the subject “Physical Education” is of particular importance nowadays. His/her professionalism in today's dynamic environment is determined by the basic conceptual foundations of the New Ukrainian School (NUS), as well as the requirements of regulatory documents in the educational sector, which actualize the need to shift educational emphasis in the training of future teachers from purely knowledge-based to competency-based approaches. The article reveals the essence and structure of the concept of “subject-methodical competence of a future physical education teacher”. The theoretical analysis of scientific and methodological sources allowed to form the author's definition of the essence of this concept. The structure of the subject-methodical competence of the future physical education teacher is developed, which consists of an informational and motivational component – provides for a thorough study and comprehension of the conceptual provisions of the regulatory and legal and instructional documents of education of Ukraine on physical education of schoolchildren, the requirements of the curriculum of the school course “Physical Culture” сognitive and cognitive – consists of a general cognitive part (characterized by the presence of general psychological and pedagogical knowledge of future teachers, awareness of the basic provisions of didactics, theory of education and upbringing, taking into account the age characteristics of the subjects of the educational process) and subject-cognitive part, which involves mastering by groups of methods aimed at obtaining special knowledge (verbal and practical). The activity-creative component involves mastering organizational and methodological techniques for conducting physical education lessons, recreational activities during the school day, extracurricular activities with students of different school ages; awareness of pedagogical innovations and their effective use in conducting various forms of school physical education in pedagogical practice.

References

Волобуєва Т.Б. Структура професійної компетентності сучасного педагога. Гуманізація навчально-виховного процесу: зб. наук. праць. Словянськ, 2005. С. 33-42.

Гаєвець Я. Методична компетентність вчителів початкових класів: компоненти системи. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2013; 2 (28): 212-224. URL: https://repository.sspu.edu ua/bitstream/123456789/2909/1Metodychna%20kompetentnist%20vcytelia%20pochatkovykh%20rlasiv.pdf.

Генсерук ГР. Підготовка майбутніх вчителів фізичної культури до застосування інформаційних технологій у професійній діяльності: [автореф]. Тернопіль; 2005. 20с.

Гаєвець Я. Методична компетентність як мета та результат підготовки вчителя початкових класів. Наука і освіта. 2012; 8: 38-42.

Гарачук Т, Аркавенко Н, Щур В. Аналіз сутності понять «компетентність» і «компетенція» у системі психолого-педагогічних категорій. Початкова освіта у контексті шкільних змін: теорія, метдика, практика, досвід. Умань. 2021; 78-98.

Данилко М.Т. Формування готовності до професійної діяльності майбутніх учителів фізичної культури. Луцьк: Волин. обл., 2003.-234с.

Жигайло О., Гунза О. Формування методичної компетентності майбутніх вчителів початкових класів у процесі викладання дисциплін природничо-математичного циклу. Актуальні питання гуманітарних наук. Дрогобич: Просвіт. 2013; 4: 184-190.

Заболотний ВФ. Формування методичної компетентності у вчителя фізики засобами мультимедіа: монографія. Вінниця: Едельвейс і К; 2009. 454с.

Зубанова НЮ. Формування професійно-педагогічної спрямованості особистості майбутнього вчителя фізичної культури: [автореф]. Луцьк; 1999. 14 с.

Єремія Я, Мосейчук Ю, Мороч О. Предметно-методична компетентність майбутнього вчителя фізичної культури: аспекти формування. Вісник Прикарпатського університету. Серія: Фізична культура. 2023; 41: 24-27.

Іщенко І. В. Навчально-методична компетентність викладача закладу фахової освіти. Інноваційні моделі розвитку науково-методичної компетентності педагогів професійної і фахової передвищої освіти: досвід, проблеми, перспективи: Зб. матеріалів Міжнародної конференції з онлайн-трансляцією. Запоріжжя; 2021: 34-36.

Карпюк Р. Формування у майбутніх учителів фізичної культури вмінь вирішувати педагогічні ситуації. Збірник наукових праць Волинського національного університету імені Лесі Українки. Луцьк; 2005: 145-148.

Книга учителя фізичної культури: довідково-методичне видання. Упорядн. СІ.Операйло, ВМ. Єрмолова, ЛІ. Іванова. Харків. 2008; 560 с.

Коробова ІО. Формування методичної компетентності майбутніх учителів фізики на засадах індивідуального підходу: [автореф]. Київ; 2017. 44 с.

Кузьмінський АІ., Тарасенкова АА., Акуленко ІА. Наукові засади методичної підготовки майбутнього вчителя математики: монографія. Черкаси: ЧНУ ім.. Б. Хмельницького; 2009. 320 с.

Логвиненко ОБ. Професійні інтереси як складова підготовки вчителя фізичної культури. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Київ. 2011; 13: 306-310.

Мартиненко О, Ковтун Г. Формування методичної компетентності вчителя математики та економіки. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. Київ. 2016; №3(57): 398-406.

Мормуль А. Методична компетентність майбутніх вчителів гуманітарного профілю як педагогічна проблема. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Житомир. 2009; 43: 176-179.

Національна доктрина розвитку освіти України у ХХІ столітті. К.: «Шкільний світ»; 2002. 22 с.

Олійник І. Проблеми підготовки фахівців з фізичної культури. Науковий часопис НПУ імені МП. Драгоманова. Київ. 2011; 13: 438-441.

Остапенко Н. Компетентнісний підхід у професійній підготовці майбутнього вчителя музичного мистецтва. Наукові записки НДУ ім. М. Гоголя. 2015; 2: 53-57.

Презлята ГВ., Ткачівська ІМ., Випасняк ІП. Педагогічна майстерність учителя фізичної культури: навчально-методичний посібник. Івано-Франківськ; 2014. 351 с.

Професійна компетентність учителя фізичної культури: колективна монографія, за заг. ред. І Ткачівської, Г Презляти. Івано-Франківськ; 2017. 404 с.

Пірус ОА. Формування професійної компетентності фахівців сфери фізичної культури і спорту: [автореф]. Івано-Франківськ; 2012. 20 с.

Процишина О. Структура методичної компетентності майбутнього викладача мистецької школи. Музичне мистецтво в освітньо-логічному дискурсі. Київ. 2020; 5: 66-73.

Скворцова СО. Методична компетентність учителя початкової школи. Зб. наук. праць. Педагогічні науки. Херсон, ХДУ; 2014; 65:254-259.

Тевлін Б. Резерви підвищення професійної майстерності вчителів. Освітній дайджест. 2023; 3: 148-151.

Тимошенко ОВ. Теоретико-методичні засади оптимізації професійної підготовки вчителів фізичної культури у вищих навчальних закладах: [автореф]. К.; 2009. 35 с.

Ткаченко КГ. Теоретичні основи методичної компетенції майбутніх учителів початкових класів. Матеріали міжнародної науково-практичної конференції. Одеса; 2013: 39-45.

Ткаченко К. Формування методичної компетентності майбутніх учителів початкових класів у процесі педагогічної практики: [автореф]. Слов′янськ, 2015. 22 с.

Ткачівська ІМ. Прогностична модель професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури до здійснення туристсько-краєзнавчої роботи з учнями. Вісник Прикарпатського університету. Серія: Педагогіка. 2008; 26-27: 199-204.

Формування професійної компетентності майбутнього вчителя в умовах вищого навчального закладу: навч. посіб. Під загальною редакцією професора СІ. Якименко. К.: Видавничий дім «Слово»; 2011. С. 231-266.

Фрумкіна АЛ. Етапи формування методичної компетентності майбутніх учителів початкових класів для викладання образотворчого мистецтва іноземною мовою. Вісник КЛНУ. Педагогіка та психологія. 2020; 33: 30-38.

Цьось АВ. Диференційований підхід у процесі професійної підготовки вчителя фізичної культури: [автореф]. К., 1994. 16 с.

Цюлюпа Н. Педагогічні умови формування методичної компетенції майбутнього вчителя музики в процесі інструментальної підготовки: [автореф]. К., 2009. 20 с.

Чернецькі К. Теоретико-методологічні основи професійного розвитку людини. Педагогіка і психологія професійної освіти. 2001; 1: 142-156.

Шандригось ІА. До питання проблеми оцінювання якості професійної підготовки фахівців з фізичної культури і спорту. Науковий часопис НПУ імені МП. Драгоманова. 2011; 13: 224-722.

Шиян БМ. Теоретико-методичні основи підготовки вчителів фізичної культури в педагогічних навчальних закладах: [автореф]. К., 1997. 50 с.

Шиян Б. М. Шляхи підвищення рівня професійної готовності майбутніх учителів фізичної культури до роботи в національній школі. Конференція: підготовка спеціалістів фізичної культури та спорту в Україні. – Луцьк,1994. – С. 240 – 241

Щедролосєва К. Формування професіоналізму майбутнього вчителя у культурно-освітньому середовищі вищого навчального закладу. Педагогіка і психологія професійної освіти. 2003; 3: 72-76.

Lyudmila Aleksіeіenko-Lemovska. Methodological competence development of preschool. teachers in the system of continuous education. Vol 53 No 4 (2022): Scientific Journal of Polonia University. P. 9-20.

Genkal S. E., Chernyakova Zh. Yu. Methodological competence as the basis of fundamentalization of professional training of future teachers . Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, IV (48), Issue: 102, 2016. P. 18-21.

Tkachenko L., Kushevska N., & Kabysh, M. Evaluating Future Teacher Competencies in the Face of Contemporary Global Challenges: A Comprehensive Analysis. Futurity Education, 3(2), 105–118. 2023. https://doi.org/10.57125/FED.2023.06.25.06

Tolochko S. Methodology of formation of scientific and methodological competence of teachers in postgraduate pedagogical education. Collection de papiers scientifiques ΛΌGhOΣ, pp. 47-50. 2020.

Published

2024-11-07

Issue

Section

SECTION 4 THEORY AND METHODS OF TEACHING PHYSICAL CULTURE AND SPORTS