СТРУКТУРА ПРЕДМЕТНО-МЕТОДИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2024-5-11Ключові слова:
предметно-методична компетентність, майбутній вчитель, фізична культура, структура, структурні компоненти.Анотація
Проблема формування професійно-компетентного майбутнього вчителя фізичної культури, спроможного працювати в умовах постійного оновлення змісту навчального предмета «Фізична культура», у наш час набуває особливої ваги. Його професіоналізм в умовах сучасного динамічного середовища визначається основними концептуальними засадами нової української школи (НУШ), а також вимогами нормативно-правових документів освітньої галузі, які актуалізують потреби зміщення освітніх акцетів у підготовці майбутніх педагогів із суто знаннєвих до компетентнісних підходів. У статті розкрито суть та структуру поняття «предметно-методична компетентність майбутнього вчителя фізичної культури». Теоретичний аналіз науково-методичних джерел дозволив сформувати авторське визначення сутності цього поняття. Розроблено структуру предметно-методичної компетентності майбутнього вчителя фізичної культури, яка складається з інформаційно-мотиваційного компонента – передбачає ґрунтовне вивчення та осмислення концептуальних положень нормативно-правових та інструктивних документів освіти України з фізичного виховання школярів, вимог навчальної програми шкільного курсу «Фізична культура» пізнавально-когнітивний – складається із загально пізнавальної частини (характеризується наявністю загальних психолого-педагогічних знань майбутніх учителів, обізнаністю з основними положеннями дидактики, теорії навчання і виховання, врахуванням вікових особливостей суб'єктів освітнього процесу) та предметно-пізнавальної частини, що передбачає оволодіння групами методів, спрямованих на отримання спеціальних знань (вербальних і практичних). Діяльнісно-творчий компонент передбачає оволодіння організаційно-методичними прийомами проведення уроків фізичної культури, оздоровчих заходів у режимі навчального дня, позакласних заходів з учнями різного шкільного віку; обізнаність з педагогічними інноваціями та їх ефективне використання при проведенні різних форм шкільного фізичного виховання в умовах педагогічної практики.
Посилання
Волобуєва Т.Б. Структура професійної компетентності сучасного педагога. Гуманізація навчально-виховного процесу: зб. наук. праць. Словянськ, 2005. С. 33-42.
Гаєвець Я. Методична компетентність вчителів початкових класів: компоненти системи. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2013; 2 (28): 212-224. URL: https://repository.sspu.edu ua/bitstream/123456789/2909/1Metodychna%20kompetentnist%20vcytelia%20pochatkovykh%20rlasiv.pdf.
Генсерук ГР. Підготовка майбутніх вчителів фізичної культури до застосування інформаційних технологій у професійній діяльності: [автореф]. Тернопіль; 2005. 20с.
Гаєвець Я. Методична компетентність як мета та результат підготовки вчителя початкових класів. Наука і освіта. 2012; 8: 38-42.
Гарачук Т, Аркавенко Н, Щур В. Аналіз сутності понять «компетентність» і «компетенція» у системі психолого-педагогічних категорій. Початкова освіта у контексті шкільних змін: теорія, метдика, практика, досвід. Умань. 2021; 78-98.
Данилко М.Т. Формування готовності до професійної діяльності майбутніх учителів фізичної культури. Луцьк: Волин. обл., 2003.-234с.
Жигайло О., Гунза О. Формування методичної компетентності майбутніх вчителів початкових класів у процесі викладання дисциплін природничо-математичного циклу. Актуальні питання гуманітарних наук. Дрогобич: Просвіт. 2013; 4: 184-190.
Заболотний ВФ. Формування методичної компетентності у вчителя фізики засобами мультимедіа: монографія. Вінниця: Едельвейс і К; 2009. 454с.
Зубанова НЮ. Формування професійно-педагогічної спрямованості особистості майбутнього вчителя фізичної культури: [автореф]. Луцьк; 1999. 14 с.
Єремія Я, Мосейчук Ю, Мороч О. Предметно-методична компетентність майбутнього вчителя фізичної культури: аспекти формування. Вісник Прикарпатського університету. Серія: Фізична культура. 2023; 41: 24-27.
Іщенко І. В. Навчально-методична компетентність викладача закладу фахової освіти. Інноваційні моделі розвитку науково-методичної компетентності педагогів професійної і фахової передвищої освіти: досвід, проблеми, перспективи: Зб. матеріалів Міжнародної конференції з онлайн-трансляцією. Запоріжжя; 2021: 34-36.
Карпюк Р. Формування у майбутніх учителів фізичної культури вмінь вирішувати педагогічні ситуації. Збірник наукових праць Волинського національного університету імені Лесі Українки. Луцьк; 2005: 145-148.
Книга учителя фізичної культури: довідково-методичне видання. Упорядн. СІ.Операйло, ВМ. Єрмолова, ЛІ. Іванова. Харків. 2008; 560 с.
Коробова ІО. Формування методичної компетентності майбутніх учителів фізики на засадах індивідуального підходу: [автореф]. Київ; 2017. 44 с.
Кузьмінський АІ., Тарасенкова АА., Акуленко ІА. Наукові засади методичної підготовки майбутнього вчителя математики: монографія. Черкаси: ЧНУ ім.. Б. Хмельницького; 2009. 320 с.
Логвиненко ОБ. Професійні інтереси як складова підготовки вчителя фізичної культури. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Київ. 2011; 13: 306-310.
Мартиненко О, Ковтун Г. Формування методичної компетентності вчителя математики та економіки. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. Київ. 2016; №3(57): 398-406.
Мормуль А. Методична компетентність майбутніх вчителів гуманітарного профілю як педагогічна проблема. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Житомир. 2009; 43: 176-179.
Національна доктрина розвитку освіти України у ХХІ столітті. К.: «Шкільний світ»; 2002. 22 с.
Олійник І. Проблеми підготовки фахівців з фізичної культури. Науковий часопис НПУ імені МП. Драгоманова. Київ. 2011; 13: 438-441.
Остапенко Н. Компетентнісний підхід у професійній підготовці майбутнього вчителя музичного мистецтва. Наукові записки НДУ ім. М. Гоголя. 2015; 2: 53-57.
Презлята ГВ., Ткачівська ІМ., Випасняк ІП. Педагогічна майстерність учителя фізичної культури: навчально-методичний посібник. Івано-Франківськ; 2014. 351 с.
Професійна компетентність учителя фізичної культури: колективна монографія, за заг. ред. І Ткачівської, Г Презляти. Івано-Франківськ; 2017. 404 с.
Пірус ОА. Формування професійної компетентності фахівців сфери фізичної культури і спорту: [автореф]. Івано-Франківськ; 2012. 20 с.
Процишина О. Структура методичної компетентності майбутнього викладача мистецької школи. Музичне мистецтво в освітньо-логічному дискурсі. Київ. 2020; 5: 66-73.
Скворцова СО. Методична компетентність учителя початкової школи. Зб. наук. праць. Педагогічні науки. Херсон, ХДУ; 2014; 65:254-259.
Тевлін Б. Резерви підвищення професійної майстерності вчителів. Освітній дайджест. 2023; 3: 148-151.
Тимошенко ОВ. Теоретико-методичні засади оптимізації професійної підготовки вчителів фізичної культури у вищих навчальних закладах: [автореф]. К.; 2009. 35 с.
Ткаченко КГ. Теоретичні основи методичної компетенції майбутніх учителів початкових класів. Матеріали міжнародної науково-практичної конференції. Одеса; 2013: 39-45.
Ткаченко К. Формування методичної компетентності майбутніх учителів початкових класів у процесі педагогічної практики: [автореф]. Слов′янськ, 2015. 22 с.
Ткачівська ІМ. Прогностична модель професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури до здійснення туристсько-краєзнавчої роботи з учнями. Вісник Прикарпатського університету. Серія: Педагогіка. 2008; 26-27: 199-204.
Формування професійної компетентності майбутнього вчителя в умовах вищого навчального закладу: навч. посіб. Під загальною редакцією професора СІ. Якименко. К.: Видавничий дім «Слово»; 2011. С. 231-266.
Фрумкіна АЛ. Етапи формування методичної компетентності майбутніх учителів початкових класів для викладання образотворчого мистецтва іноземною мовою. Вісник КЛНУ. Педагогіка та психологія. 2020; 33: 30-38.
Цьось АВ. Диференційований підхід у процесі професійної підготовки вчителя фізичної культури: [автореф]. К., 1994. 16 с.
Цюлюпа Н. Педагогічні умови формування методичної компетенції майбутнього вчителя музики в процесі інструментальної підготовки: [автореф]. К., 2009. 20 с.
Чернецькі К. Теоретико-методологічні основи професійного розвитку людини. Педагогіка і психологія професійної освіти. 2001; 1: 142-156.
Шандригось ІА. До питання проблеми оцінювання якості професійної підготовки фахівців з фізичної культури і спорту. Науковий часопис НПУ імені МП. Драгоманова. 2011; 13: 224-722.
Шиян БМ. Теоретико-методичні основи підготовки вчителів фізичної культури в педагогічних навчальних закладах: [автореф]. К., 1997. 50 с.
Шиян Б. М. Шляхи підвищення рівня професійної готовності майбутніх учителів фізичної культури до роботи в національній школі. Конференція: підготовка спеціалістів фізичної культури та спорту в Україні. – Луцьк,1994. – С. 240 – 241
Щедролосєва К. Формування професіоналізму майбутнього вчителя у культурно-освітньому середовищі вищого навчального закладу. Педагогіка і психологія професійної освіти. 2003; 3: 72-76.
Lyudmila Aleksіeіenko-Lemovska. Methodological competence development of preschool. teachers in the system of continuous education. Vol 53 No 4 (2022): Scientific Journal of Polonia University. P. 9-20.
Genkal S. E., Chernyakova Zh. Yu. Methodological competence as the basis of fundamentalization of professional training of future teachers . Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, IV (48), Issue: 102, 2016. P. 18-21.
Tkachenko L., Kushevska N., & Kabysh, M. Evaluating Future Teacher Competencies in the Face of Contemporary Global Challenges: A Comprehensive Analysis. Futurity Education, 3(2), 105–118. 2023. https://doi.org/10.57125/FED.2023.06.25.06
Tolochko S. Methodology of formation of scientific and methodological competence of teachers in postgraduate pedagogical education. Collection de papiers scientifiques ΛΌGhOΣ, pp. 47-50. 2020.