РОБОТА З ДИТЯЧОЮ КНИГОЮ НА УРОКАХ ЧИТАННЯ У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2023-1-6

Ключові слова:

початкова школа, читацька компетентність, робота з дитячою книгою, урок читання, класне й позакласне читання

Анотація

У статті розглянуто сучасні підходи до роботи з дитячою книгою на уроці читання у початковій школі. З’ясовано актуальність проблеми, стан її дослідження у науково-методичній літературі. Визначено, що 1-4 класи працюють за Концепцією Нової української школи, Державним стандартом початкової освіти, Типовими освітніми програмами, підручниками «Українська мова та читання», що змінили підходи до уроків читання, їх змісту. Виходячи з цього, активізувалися дослідження учених з питання роботи з дитячою книгою, окремі із них проаналізовано. Метою означеної статті є з’ясування автором специфіки роботи з дитячою книгою на уроці читання у початковій школі. Завданнями стали: визначення змісту роботи з дитячою книгою, методичних особливостей її проведення. З метою досягнення мети та поставлених завдань вказано вимоги та зміст Типових освітніх програм мовно-літературної освітньої галузі до змістової лінії «Читаємо». З’ясовано, що робота з дитячою книгою є системною й здійснюється на всіх уроках читання за двома напрямами: у процесі опрацювання художніх текстів та на уроках позакласного читання. Автором наведено окремі приклади роботи з дитячою книгою на уроці читання, наголошуючи на взаємозв’язках уроків класного й позакласного читання, вказано на роль осередку книги, що створюється у класі. Підкреслено, що важливим у роботі вчителя є застосування інноваційних методів навчання та використання цікавих різновидів читання, ігрових зокрема, що викликають інтерес до художнього тексту, дитячої книги. Важливого значення набувають творчі завдання для розвитку когнітивних умінь учнів. Наведено окремі їх приклади та роз’яснено методику проведення. Наголошено, що уроки позакласного читання (робота з дитячою книгою) є цілеспрямованими щодо розвитку читацького інтересу школярів, розширення кругозору, залучення молодших школярів до літературних надбань вітчизняних та зарубіжних письменників. Уся робота з дитячою книгою спрямована на розвиток у молодших школярів читацької компетентності, загальнолюдських цінностей, що формуються українським демократичним суспільством. Указано на важливості якісного добору дитячих творів для позакласного читання, що рекомендуються учителем.

Посилання

Державний стандарт початкової освіти. Затверджено Постановою Кабінету Міністрів України 21 лютого 2018 р. № 87 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 липня 2019 р. № 688. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-%D0%BF#Text.

Вашуленко О.В. Читацька компетентність молодшого школяра: зміст і структура. Упровадження нового змісту початкової освіти: теорія і практика: матеріали Всеукр. пед. читань, присв. пам’яті Т. М. Байбари (Полтава, 3-4 квіт. 2012 р.) ; Полтав. нац. пед. ун-т імені В.Г. Короленка. Полтава : ПП Шевченко, 2012. С. 20–23.

Мартиненко В.О. Структура і зміст читацької компетентності молодших школярів. Збірник наукових праць: Педагогічна освіта: теорія і практика. Вип. XV. Кам’янець-Подільський, 2013. С. 145–151.

Мартиненко В.О. Робота з дитячою книжкою у структурі читацької діяльності учнів 1-2 класів. Проблеми сучасного підручника : зб. наук. праць / ред. кол.; наук. ред. О.М. Топузов. Киъв : Педагогічна думка, 2012. Вип. 12. С. 519–527.

Навчальні програми для 1-4 класів. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalniprogrami/navchalni-programi-dlya-pochatkovoyi-shkoli.

Нова українська школа : порадник для вчителя / під заг. ред. Бібік Н.М. Киъв : ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. 206 с.

Нова українська школа: організація діяльності учнів початкових класів закладів загальної середньої освіти : навчально-методичний посібник / Кірик М.Ю., Данилова Л.І. Львів : Світ, 2019. 136 с.

Трунова В. Формування читацьких інтересів дітей на перших етапах початкової шкільної освіти. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету. Серія «Педагогічні науки». Вип. 39. С. 98–106.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-16