ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В УЧНІВ З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ ПОРУШЕННЯМИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2023-2-4Ключові слова:
комунікація, комунікативна компетентність, діти з інтелектуальними порушеннями, мовленнєва діяльність, культура спілкуванняАнотація
У статті розкрито теоретичні засади формування комунікативної компетентності в учнів з інтелектуальними порушеннями в умовах Нової української школи. Узагальнено сучасні наукові розвідки учених, методистів щодо питання розвитку комунікативних умінь у школярів з інтелектуальними порушеннями, визначено методи, які сприяють цьому процесу. З’ясовано, що комунікація ‒ це процес обміну інформацією (фактами, ідеями, поглядами, емоціями тощо) між двома або більше особами, спілкування за допомогою вербальних і невербальних засобів з метою передавання та одержання інформації, взаємодія учасників спілкування, сприйняття та пізнання людьми одне одного. Розрізняють внутрішній стимул до комунікації ‒ ініційований потребою самої людини і зовнішній ‒ ініційований іншою людиною. Визначено, що в основі комунікативної діяльності лежить ситуація спілкування. В умовах освітнього процесу ситуація задається вчителем, асистентом учителя. Комунікативність передбачає володіння певними комунікативними уміннями. З’ясовано групи комунікативних умінь: комунікаційні (мовленнєві); перцептивні (уміння сприймати); інтерактивні (уміння взаємодіяти в процесі спілкування). Визначено, що формування комунікативної компетентності у дітей з інтелектуальними порушеннями в умовах навчання в інклюзивному класі має свої особливості, що викликані специфікою сприймання, запам’ятовування навчального матеріалу. В умовах освітнього процесу в класах з інклюзивним навчанням украй важливо асистенту вчителя побудувати програму розвитку зв’язного мовлення за чотирма рівнями: лексичним, вимовним, словосполучення й речення та текстовим. Комунікативна компетентність в учня з ІП передбачає: володіння мовленнєвою діяльністю, уміння вступати в комунікацію з оточуючими, подолання мовних бар’єрів, дотримання культури спілкування, уміння невербальної комунікації. Учителі-практики, асистенти вчителів мають можливість на науковій основі розробити індивідуальну програму розвитку дитини, в якій передбачити систему роботи з формування комунікативних умінь.
Посилання
Александрова С.А. Професійно-комунікативна компетентність : тексти лекцій. Харків : ХНАМГ, 2008.
Бєлова О.Б. Особливості розвитку мовлення у дітей з інтелектуальними порушеннями Медична освіта, 2021, № 1. С. 5–10. URL: https://www.researchgate.net/publication/352593768_OSOBLIVOSTI_ROZVITKU_MOVLENNA_U_DITEJ_Z_INTELEKTUALNIMI_PORUSENNAMI.
Блеч Г.О. Навчання грамоти. Типова освітня програма початкової освіти спеціальних закладів загальної середньої освіти для учнів 1 класів з інтелектуальними порушеннями / О.В. Чеботарьова, Г.О. Блеч, Н.А. Ярмола, І.В. Гладченко, Н.І. Королько, І.В. Дмитрієва, С.В. Трикоз, І.В. Бобренко, І.В. Голомозда, О.А. Чухліб. 2018. URL: http://lib.iitta.gov.ua/712585.
Блеч Г.О. Методичні поради щодо формування мовленнєвої діяльності розумово відсталих дошкільників. URL: https://lib.iitta.gov. ua/3673/1/article5.pdf.
Великий тлумачний словник сучасної української мови (з дод. і допов.) / Уклад. і голов. ред. В.Т. Бусел. Київ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2005. 1728 с.
Пономарьова К. Формування комунікативної компетентності молодших школярів у процесі навчання української мови : методичний посібник. Київ : КОНВІ ПРІНТ, 2020. 88 с.
Словник синонімів української мови: у 2 т. / авт.-уклад. Бурячок А.А. та ін. Київ, 2006. Т. 2. С. 254.
Словник-довідник з української лінгводидактики : навчальний посібник / за ред. М.І. Пентилюк. Київ, 2015. 320 с.
Соняк Н.Л. Дидактичні умови формування комунікативної компетентності молодших школярів у процесі роботи з текстом : дис. … канд. пед. наук. Луцьк. Тернопіль, 2018. 247 с.
Шевченко Ю. Особливості розвитку дітей з інтелектуальними порушеннями у сучасному освітньому просторі. Особлива дитина: навчання і виховання, № 3, 2020. С. 36–46.