ОСВІТНІ РЕФОРМИ В ЗАКАРПАТТІ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ ХІХ – ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ: ОСВІТОЛОГІЧНИЙ ДИСКУРС

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2023-2-7

Ключові слова:

освітні реформи, системні освітні трансформації, історія педагогіки, Закарпаття

Анотація

Вивчення та аналіз причин, ходу та наслідків реформ, які впродовж другої половини ХІХ – початку ХХ століття залежали від освітньої політики різних держав (Австро-Угорщини, Чехословацької республіки), яким територіально підпорядковувалося Закарпаття, дозволить виокремити їх здобутки й актуалізувати позитивний ретродосвід у сучасних умовах реалізації освітніх реформ, зокрема в узгодженні освітніх процесів у межах полікультурного регіону Закарпаття в єдиній державній освітній політиці, спрямованій на консолідацію суспільства в інтересах захисту та оборони цілісності й незалежності України. Мета дослідження – виявлення особливостей і тенденцій проходження освітніх реформ у Закарпатті другої половини ХІХ – початку ХХ століття. Методи дослідження: пошуково-бібліографічний для вивчення бібліотечних каталогів, бібліографічних та довідникових видань з метою аналізу історико-педагогічного контексту реформування освіти та шкільництва в Закарпатті; класифікації та систематизації науково-літературних джерел для визначення понятійно-категоріального апарату та об’єктивних даних з проблеми дослідження; історико-географічний з метою визначення впливу освітньої політики різних держав, до складу яких входили закарпатські землі, на процес реформування освітньої галузі; історико-парадигмальний з метою виявлення особливостей і тенденцій освітніх реформ. Результати. Освітня реформа 1868 р. була ініційована на урядовому рівні та активована в результаті прийняття Закону ХХХVІІІ «Про народну освіту», що зумовило трансформації на системно-структурному (структуризація освітніх рівнів, чітке регламентування строків навчання, встановлення вертикалі «держава – громадське самоврядування – школа»), організаційно-освітньому (визначення вимог до освітніх закладів, секуляризація від церкви, закріплення права на рідномовне навчання, обов’язкова початкова освіта) та педагогічно-змістовому (стандартизація навчальних планів, навчальних програм, державний контроль за змістом освіти) рівнях. Наслідки реформи 1868 р. сприяли розширенню мережі закладів освіти, інтесифікації підручникотворення, створення методичної літератури для вчителів, педагогічних журналів тощо. Освітня реформа 20–30 рр. ХХ ст. носила характер «згори – вниз» з одночасною широкою підтримкою на локальному (місцевому) рівні через активну участь в її реалізації Шкільного реферату Цивільної управи Підкарпатської Русі та передової педагогічної громадськості краю. Реформа характеризувалася системними освітніми трансформаціями на системно-структурному рівні (розуміння освітніх процесів як невід’ємної частини державотворення, закладів освіти як засобів розвитку людського суспільства, розширення мережі закладів освіти в гірських та віддалених районах, розвиток закладів професійної підготовки), організаційно-освітньому рівні (задоволення потреб різних національностей у рідномовному навчанні, подолання неписьменості місцевого населення, встановлення обов’язкової восьмирічної освіти) та педагогічно-змістовому рівні (демократизація та гуманізація змісту освіти, краєзнавчий та державотворчий характер освіти, стандартизація змісту освіти, варіативність освіти тощо).

Посилання

Березівська Л.Д. Освітньо-організаційні засади реформування шкільної освіти в Україні у ХХ столітті : дис. д-ра наук : 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки. Київ, 2009. Т. 1. 505 с.

Закарпаття 1919–2009 років: історія, політика, культура / україномовний варіант українсько-угорського видання / під ред. М. Вегеша, Ч. Фединець. Ужгород : Поліграфцентр «Ліра», 2010. 720 с.

Кремень В.Г. Освіта і наука України: шляхи модернізації (Факти, роздуми, перспективи). Київ : Грамота, 2003. 216 с.

Малий школьний законь на Чехах. Учитель. Рочникь ІІ. 1921. Ч. 6. С. 91–94.

Нормальнъ учебнъ основы для народных (початковых) школ. Урядовый въстник школьного реферату краєвого уряду Подкарпатскоъ Руси. Роч. XIV. 1930. Ч. 4-5. С. 49–65.

Проект закона о школьной реформе, 1927 р. Державний архів Закарпатської області (ДАЗО). Ф. 28 (Реферат освіти Підкарпатської Русі, м. Ужгород, 1927–1928 рр.). Оп. 7. Спр. 177. Арк. 1–87.

Протест батьків проти чехізації дітей та прохання вчителів про прийняття їх на роботу 1923–1925 рр. ДАЗО. Ф. 28 (Реферат освіти Підкарпатської Русі, м. Ужгород, 1923–1925 рр.). Оп. 2. Спр. 573. Арк. 1–35.

Статистичні дані початкових і горожанських шкіл про відвідування учнями шкіл 1919–1920 рр. ДАЗО. Ф. 28 (Реферат освіти Підкарпатської Русі, м. Ужгород, 1919–1938). Оп. 1. Спр. 936. Арк. 12.

Туряниця А.В. Інвестиції Чехословаччини в освіту та культуру Закарпаття (Підкарпатської Русі) в 20-х роках ХХ століття. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Педагогіка. Соціальна робота». Ужгород, 2002. Випуск 6. С. 194–198.

Учебні основы для руських школь Подкарпатскоі Руси. Урядовый Вістникь школьного одділа цивильноі управы Подкарпатскоі Руси / Редакцією школьного одділа. Рочникь І. Рокь 1920-21. С. 34–42.

Фізеші О.Й. Початкова школа на Закарпатті (друга половина ХІХ – початок ХХІ ст.) : монографія. Ужгород, 2015. 528 с.

1868. évi XXXVIII. Törvénycikk a népiskolai közoktatás tárgyában. URL: (дата звернення: 10.01.2023 р.).

1907. évi XXVII. törvénycikk а nem állami elemi népiskolák jogviszonyairól és a községi és hitfelekezeti néptanitók járandóságairól. URL: (дата звернення: 10.01.2023 р.).

Pešina J. Školtvi na Podkarpatské Rusi v pritomnosti. Praha : Statni nakladatelstvo v Praze, 1933. 51 str.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-18